جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۱۳ فروردین ـ ۲ آوریل ـ تظاهرات ضد سلطنت در تعطیلات نوروزی سال ۱۳۵۷


تظاهرات ضد سلطنت در شهرهای مختلف كشور كه از هفتم فروردین ۱۳۵۷ خورشیدی آغاز شده بود تا ۱۱ فروردین ادامه داشت. دولت در این روز از طریق خبرگزارس پارس اعلام كرد كه در آن تظاهرات ۱۳ تن كشته و یا مجروح و شماری دستگیر شده اند. در اعلامیه دولت سخن از حمله تظاهركنندگان نقابدار به یك مركز پلیس در كاشان و قصد حمله به قطار راه آهن در همین شهر به میان آمده بود. در اعلامیه، بدون اشاره به جزئیات، آمده بود كه تظاهرات كنندگان مخالف دولت در چند شهر بانكها را به آتش كشیده بودند. در اعلامیه از ۱۷ شهر از جمله تهران، اصفهان، مشهد ، قم و همدان به عنوان محل تظاهرات نام برده شده بود. خبرگزاری دولتی این بار مقالات روزنامه های خارجی در زمینه تظاهرات ایران را هم ترجمه و منتشر كرده بود.
در پی این تظاهرات بود كه برخی از مقامات حزب دولتی رستاخیز پیشنهاد كرده بودند كه اعضای حزب برای برخورد با تظاهرات بعدی دعوت شوند.
دولت برای كاهش تاثیر شعارهای تظاهركنندگان در اذهان مردم اعلام كرد كه پرونده مالیاتی ثروتمندانی را كه در پرونده ها مجهول الهویه اعلام شده اند باز خواهد كرد و در وصول مالیات سختگیری بعمل خواهد آورد، قیمتهای واقعی در مورد اخذ مالیات از خانه و زمین اعمال و بر اتومبیلها برحسب بهای آنها مالیات وضع ، مهمانی پر هزینه دولتی ممنوع و سفر مقامات به خارج محدود خواهد شد و .... تظاهر كنندگان در شعارهای خود، از غارت كشور توسط گروهی كوچك كه خود را به بستگان شاه و مقامات ارشد دولت و متنفذین پیوند زده بودند سخن به میان آورده بودند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید