پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آدامس؛ مفید یا مضر؟


آدامس؛ مفید یا مضر؟
امروزه هنگام خرید در بیشتر فروشگاه ها متوجه می شوید که هر روز به تعداد انواع و اقسام خوراکی ها ازجمله آدامس اضافه می شود آدامس هایی که به رنگ ها، طعم ها و خاصیت های متفاوت وجود دارند و حتی بعضی از افراد سیگاری می توانند برای ترک سیگار خود از این آدامس های ترک سیگار استفاده کنند، اما آیا این ماده خوراکی قابل مصرف برای کودکان هم هست؟
بیشترین چیزی که والدین را نگران می کند حفظ سلامتی و عدم پوسیدگی دندان فرزند است. به همین دلیل برای فرزندان خود از مواد غذایی استفاده می کنند که برای آنها مفید باشد و در آنها خاصیت پوسیدگی زایی وجود نداشته باشد. جویدن آدامس اگر هیچ فایده ای برای سلامت دندان کودکان نداشته باشد، هیچ گونه ضرری هم نخواهد داشت، حتی جویدن آن در مقایسه با مصرف مواد شیرین و پوسیدگی زا مانند شکلات و آبنبات بسیار بهتر است، البته شما می توانید به جای آدامس و شکلات از دانه های روغنی و خشکبار که انرژی زا هم هستند و باعث پوسیدگی دندان کودک شما نمی شود استفاده کنید. جویدن آدامس راهی مناسب برای رفع بوی بد دهان است ضمن اینکه به واسطه افزایش ترشح بزاق موجب شست وشوی دهان هم می شود. به همین دلیل نقش موثری در کاهش پوسیدگی دندان ها دارد.
همچنین جویدن آدامس به مدت ۱۰ دقیقه بعد از صرف وعده های غذایی به هضم غذای شما کمک می کند. مصرف بسیاری از داروها مانند داروهای ضدفشار خون یا بیماری هایی مانند دیابت یا درمان های پزشکی مثل رادیوتراپی عوارضی مثل کاهش ترشح بزاق یا خشکی دهان را به همراه دارد و این افراد ممکن است تمامی دندان هایشان دچار پوسیدگی شود، اما جویدن آدامس می تواند موجب تحریک ترشح بزاق و کاهش خطر پوسیدگی دندان در این افراد باشد، اما جویدن زیاد آن باعث می شود ترشح بزاق معده را تحریک و آماده پذیرش غذا کند و موجب شود تا میل بیشتری به خوردن غذا داشته باشیم، از همین رو کسانی که به دنبال رژیم لاغری هستند باید از خوردن آن جلوگیری کنند، همچنین افرادی که دچار مشکل مفصل فک دهان هستند و جویدن باعث می شود دچار درد شوند باید از خوردن آن پرهیز کنند. برای انتخاب آدامسی که می جوید باید سه نکته را توجه کنید؛ جنس آدامس، اندازه آدامس و نوع قند آدامس.
آدامس های بادکنکی که قوام سفت و محکمی دارند و حین فشرده شدن میان دندان ها همیشه یک لایه از آنها میان دندان باقی می ماند چون فک را دچار آزردگی و درد می کند برای مصرف مناسب نیستند. آدامس هرچه بزرگ تر و حجیم تر باشد فک ها برای جویدن آن بیشتر از هم باز می شوند و نیروی بیشتری برای نفوذ دندان ها در آدامس و به هم رسیدن آنها صرف می شود. به همین دلیل حجم آدامس نباید خیلی زیاد باشد.
همچنین از آنجا که مواد قندی باعث پوسیدگی دندان ها می شوند دندان پزشکان مصرف آدامس های بدون قند را توصیه نمی کنند. این نوع آدامس ها در اصل بدون قند نیستند بلکه نوع قند به کار رفته در آنها در دهان غیرقابل متابولیسم است و از این رو نقشی در پوسیدگی دندان ها ندارند. قند موجود در آدامس ها نمی تواند باعث پوسیدگی دندان باشد، زیرا با افزایش ترشح بزاق ماندگاری قندها روی دندان ها کم می شود.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید