سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

مجید مجیدی


مجید مجیدی
مجید مجیدی، بازیگر و کارگردان سینمای ایران، متولد ۱۳۳۸ در تهران است. او در دهه ۶۰ بازیگر بود، اما در اواخر این دهه به کارگردانی فیلم های کوتاه روی آورد. مجیدی در ابتدای ورودش به جهان سینما در فیلم «توجیه» (۱۳۶۰) بازی کرد. سپس به ایفای نقش در فیلم «استعازه» (۱۳۶۱) پرداخت که کارگردانی اش را محسن مخملباف به عهده داشت. او در همین سال، با فیلم «مرگ دیگری» اعلام حضوری دیگر در عرصه بازیگری داشت.
«دو چشم بی سو» (۱۳۶۲) و «بایکوت» (۱۳۶۴) از دیگر فیلم هایی بود که مجیدی در آنها به بازیگری پرداخت و همکاری با مخملباف را تجربه کرد.مجیدی با ساخت نخستین فیلم بلندش تحت عنوان «بدوک»(۱۳۷۰) به جمع کارگردانان سینمای ایران پیوست.
سپس این آثار را در کارنامه فیلمسازی اش به ثبت رساند؛ پدر (۱۳۷۴)، بچه های آسمان (۱۳۷۵)، رنگ خدا (۱۳۷۷) و باران (۱۳۷۹).دو فیلم رنگ خدا و باران موفقیت های بین المللی فراوانی را برای مجیدی رقم زدند و فیلم بچه های آسمان هم در سال ۱۹۹۷ به عنوان یکی از پنج کاندیدای دریافت جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان در اسکار، معرفی شد.
مجیدی که هم اکنون به چین سفر کرده است، در مراسمی کار ساخت فیلم مستندش را با عنوان «شهرپکن، میزبان المپیک ۲۰۰۸» آغاز کرده است.وی طی سخنانی اظهار امیدواری کرده است که این حرکت فرهنگی، سرآغازی برای تولیدات مشترک سینمایی میان ایران و چین باشد.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید