پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مصرف قرص‌های آسپرین و بروفن زمینه‌ساز بروز کولیت


مصرف قرص‌های آسپرین و بروفن زمینه‌ساز بروز کولیت
« كولیت زخمی و بیماری كرون شایعترین اختلالات مزمن التهابی (Inflammetory bowel syndrome ) هستند كه موجب التهاب یا زخم در دیواره روده می‌شوند.»
دكتر سید جلال هاشمی، فوق تخصص بیماریهای گوارشی، كبد و آندوسكوپی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز، اظهاركرد: « بیماری كولیت به علل مختلف از جمله عفونت، عوامل ویروسی، انگلی و باكتریها و نیز مصرف قرص‌های ضد التهابی نظیر آسپرین و بروفن به وجود می‌آید.»
وی با اشاره به این كه شیمی درمانی و نیز در معرض اشعه قرار گرفتن نیز زمینه بیماری كولیت را ایجاد می‌كنند، افزود:« درمان بیماری كولیت بر اساس علت ایجاد كننده آن به وجود می‌آید. نوعی كولیت خاص نیز وجود دارد كه علتی برای آن وجود ندارد (‌ایروپاتیك) است.»
هاشمی تصریح كرد:« بیماری التهابی روده به ۲ گروه زخمی و بیماری كرون تقسیم‌بندی می‌شود و كولیت زخمی (‌اولسروز) فقط كولون روده‌ها را درگیر می‌كند. درگیری آن از انتها آغاز می‌شود و تا سطح خاصی را می‌گیرد. در برخی ممكن است قسمتی از كولون را درگیر و گاهی موارد ممكن است تمام كولون را درگیر ‌كند.»
این فوق تخصص بیماریهای كبد و گوارشی و آندوسكوپی خاطرنشان كرد:« بیماری كرون ممكن است سایر قسمتها را نظیر روده كوچك، معده، مری و حتی دهان را گرفتار كند. در كولیت زخمی ( اولسروز) زخمها و التهاب به صورت یك‌دست وجود دارد اما در بیماری كرون زخم و التهاب به صورت پراكنده است و زخمهای عمیقی به وجود می‌آورد.»
وی متذكر شد:« از جمله مشكلاتی كه بیماریهای التهاب روده نظیر كرون و كولیت ایجاد می‌كند اسهال طولانی مدت، دفع خون، دل پیچه داشتن است كه باعث كم خونی (‌آنمی) و در طولانی مدت منجر به كاهش وزن و سوء تغذیه می‌شود. در موارد خیلی طولانی سرطان روده ایجاد می‌كنند.»
منبع : هنر در خانواده


همچنین مشاهده کنید