جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱۰ فروردین ـ ۳۰ مارس ـ پتر اول پدر امپراتوری روسیه به دنیا آمد


سی ام مارس همچنین زاد روز پتر اول پدر امپراتوری روسیه است كه در ۱۶۷۲ به دنیا آمد و در ۱۷۲۵ در گذشت . وی برای آشنا شدن با عوامل پیشرفت اروپای غربی به صورت فردی عادی به این دیار رفت و حتی در كارگاه كشتی سازی نجاری كرد. از كارهای او ساختن شهر سن پترز بورگ و انتقال پایتخت روسیه به آنجا بود تا به اروپای غربی نزدیك باشد . او به ملوك الطوایفی در روسیه پایان داد و به توسعه قلمرو این كشور در درجه اول در سرزمین های خویشاوند ( اسلاو ) پرداخت و سپس سراغ همسایگان روسیه ازجمله عثمانی رفت كه برای روسها به عنوان یك قدرت ارزش قائل نبودند. برای انجام اصلاحات و از میان برداشتن مسائل اجتماعی روز مره ، با نوشتن قانون راه حل به دست آورد و راهی را باز كرد كه جانشینانش با در پیش گرفتن آن موفق به ساختن امپراتوری روسیه شدند .
دولت حزب كمونیست در قرن ۲۰ بر پایه برنامه های جهانی خود به گمان این كه برای همیشه باقی خواهد ماند این امپراتوری را بر پایه ملیت ها تقسیم كرد كه در ۱۹۹۱ بدون جنگ و خونریزی و مبارزه و بمانند خوردن آب منحل شد ــ رویدادی كه در همه تاریخ بشر سابقه نداشته است . در باره این حادثه شگفت انگیز هنوز تحقیق تاریخی به عمل نیامده و اسرار این معما در پرده ابهام است . روسها ظاهرا هنوز هم متوجه شكستی كه خورده اند و دنباله خواهد داشت نشده اند . حزب كمونیست در دوران حكومت ۷۲ساله خود نه تنها موفق به ساختن سوسیالیسم نشد و نتوانست تفكر سوسیالیستی در مردم به وجود آورد و طبیعت آنان تغییر یابد بلكه تتمه وطندوستی را از ایشان گرفت و ....
عكس بالا مجسمه برنزی پتر اول معروف به پتر بزرگ را نشان می دهد كه ۲۵۰ سال پیش به دستور كاترین اول ساخته شد و در كنار رود « نوا » در آستانه شهر سن پترز بورگ بر صخره ای قرار گرفته است . كمونیستها نه تنها آن را تخریب نكردند بلكه در نگهداری از آن و مرمتش كوشیدند و به همین دلیل تا به امروز به همان صورت باقی مانده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید