جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

جاذبه‌های گردشگری و توریستی استان کهگیلویه و بویر احمد


جاذبه‌های گردشگری و توریستی استان کهگیلویه و بویر احمد
استان كهگیلویه و بویر احمد با داشتن ۱۶ هزار و ۲۶۴ كیلومتر مربع در جنوب غربی ایران واقع شده است و به علت برخورداری از آب و هوای متفاوت در قسمت سردسیر و گرمسیر به عنوان استان چهار فصل كشور قلمداد شده است.
استان كهگیلویه و بویر احمد از شمال به استان‌های اصفهان، چهار محال و بختیاری، جنوب استان‌های فارس و بوشهر و از شرق با استان خوزستان همسایه است و در واقع پل ارتباطی میان این استان‌ها به شمار می‌آید.
از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری در این استان، كوهستانی بودن و پوشش گیاهی و جانوری و ارتفاعات دیدنی رشته كوه‌های زاگرس موجب شده است كه در فصل‌های بهار و تابستان سالانه پذیرای هزاران نفر از گردشگران داخلی و خارجی ‌باشد.
وجود سرچشمه رودخانه‌های مارون، بشار، زهره، خراسان و ناز مكان موجب شده كه جلوه‌های زیبا از جاذبه‌های دیدنی طبیعت در كنار گذر این رودخانه‌ها به وجود آید، ضمن آنكه وجود سدهای پرآب مخزن مارون و كوثر در قسمت گرمسیر این استان بر جاذبه‌های گردشگری و توریستی استان افزوده است.
وجود پیست اسكی یاسوج كه تا فرا رسیدن سال جدید هنوز پذیرای هزاران نفر از طرفداران این ورزش مفرح در استان است ضمن آنكه ارتفاعات دنا و قلل مرتفع این كوه تا ماه اردیبهشت پوشیده از برف فراوان است به طوری‌كه وجود آبریز و آبشارهای فصلی جلوه‌ای زیبا از رویش ۱۲۴ نوع گیاه به دامن این كوه‌ها و كوه گل شهر توریستی سی سخت بخشیده است.
وجود ۱۲۶ اثر ثبت ملی شده در آثار باستانی كشور و وجود شهر مرده در دهدشت، تنگ صولك بهمئی، پل تاریخی هخامشی گچساران سالانه پذیرای هزاران توریست و گردشگران آثار باستانی داخل و خارج از كشور در این شهرها است.
از جاذبه‌های طبیعی استان كوه گل در شهر توریستی سی سخت، چشمه بلقیسی چرام در ۱۵ كیلومتری دهدشت، آبشار كمر دوغ قلعه رئیسی، آبشار بهرام بیگی سدهای مارون و شاه قاسم از جاذبه‌های توریستی و گردشگری مهم استان هستند.
داشتن زیارتگاه‌ها و بقاع متبركه امامان و ائمه معصوم امام زاده سید محمد در دهدشت، امام زاده بی بی حكیمه در گچساران موجب شده كه سالانه هزاران هزار از هموطنان به زیارت این بقاع متبركه مشرف شوند.
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید