جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

حجاب در لغت


حجاب در لغت
حجاب به معنای پوشش و آنچه به وسیله آن خود را می‌پوشانند و نیز حایل بین دو چیز آمده است. جمع حجاب به این معنا حجب است.
در فرهنگ فارسی، حجاب به معنای پرده، نقاب و چادری است كه زنان چهره و سرتا پای خود را با آن می‌پوشانند منتهای زمین سنگلاخ، ریگ دراز، بلندی كوه، نور و روشنایی آفتاب یا كناره آن، هر پرده بین دو چیز و مردن به حال شرك از دیگر معانی حجاب به شمار می‌رود.
در برخی از آیات و روایات، واژه حجاب به معنای لغوی آن به كار رفته است از جمله:
۱) « وَمِن بَیْنِنَا وَبَیْنِكَ حِجَابٌ ؛ میان ما و شما حاجز و فاصله‌ای در دین وجود دارد».
۲) «وَ بَینَهُما حِجابٌ؛ میان اهل بهشت و جهنم، دیواری است كه سدی برای نرسیدن لذت اهل بهشت به اهل جهنم است».
۳‌) «وَ اِذا قَرَأَتِ القَرآنَ جَعَلنا بَینَكَ وَ بَینَ الَّذین لا یُؤمِنونَ بِالآخِرَهِٔ حِجابا مَستُورا؛ زمانی كه قرآن می‌خوانی، میان تو كسانی كه به آخرت ایمان ندارند، پرده‌ای قرار می‌دهیم (كه آن‌ها از قرآن سودی نبرند)».
۴‌) «حَتّی تَوارَتَ بِالحِجابِ؛ تا این كه خورشید غروب كرد».
۵) «فَاتَّخَذَت مِن دُونِهِم حِجابا؛ در برابر آنان بر خود پرده‌ای گرفت».
۶) «اِذا سَألتُموهُنَّ مَتاعا فَسَئَلوهُنَّ مِن وَراء حجاب؛ و هنگامی كه كالایی را از آنان (همسران پیامبر) می‌خواهید، از پشت پرده بخواهید».
حجاب در این آیات به معنای پرده و پوشاننده دو چیز بوده و معنای اصطلاحی آن مورد نظر نیست.
این واژه در برخی روایات به معنوی لغوی به كار رفته است. امام علی(علیه‌السلام) فرموده است: «و در پشت پرده نگاه‌شان دار تا دیده‌شان به نامحرمان نیفتد كه در پرده بودن، آنان را (از هر گزند) نگاه می‌دارد».
● حجاب در اصطلاح
با توجه به معنای لغوی حجاب و كاربرد قرآنی و روایی این واژه، شرع مقدس حجاب را این گونه بیان می‌كند: «پوشانیدن تمامی اعضای بدن به جز صورت و دست‌ها تا مچ».
از امام صادق(علیه‌السلام) پرسیدند: زن تا چه مقدار حق آشكار كردن زینت خود را دارد؟ امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: صورت و دو دست خود.
ام سلمه می‌گوید: پس از آمدن دستور حجاب از سوی خدا، نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله) بودیم و میمونه نیز نزد ایشان بود كه ابن ام مكتوم وارد شد رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: «حجاب خود را بگیرید...».
امام موسی بن جعفر(علیهما‌السلام) از پدرانش و از حضرت علی(علیه‌السلام) روایت می‌كند: «یك نابینا از فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) اجازه ورود خواست. پس او حجاب خود گرفت. رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) فرمود: برای چه حجاب خود را گرفتی، در حالی كه او تو را نمی‌بیند؟ حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) فرمود: اگر او مرا نمی‌بیند، من كه او را می‌بینم و علاوه بر این او بوی مرا استشمام می‌كند. آن‌گاه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: گواهی می‌دهم كه تو پاره تن من هستی».
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید