جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۹ اسفند ـ ۲۰ مارس ـ بیسمارک صاحب فرضیه جنگ محدود ـ مردی که آلمان را یکپارچه و قدرتی در اروپا کرد برکنار شد


بیمسارك مردی كه به تدبیر او آلمان كه به صورت امیر نشین های متعدد بود یكپارچه و به صورت یك قدرت در اروپا در آمد ۲۰ مارس ۱۸۹۰ از صدر اعظمی بر كنار و خانه نشین شد. وی با سه جنگ « محدود » دانمارك ، اتریش و فرانسه ــ سه مدعی ایالات آلمانی ــ را شكست داده بود و به هدف خود كه ایجاد آلمان واحد بود و كسی قبلا تصورش را نمی كرد جامه عمل پوشانیده بود.
بیسمارك « جنگ محدود » را تعریف كرده ــ تعریفی كه هنوز به قوت خود باقی است. طبق این تعریف ، جنگ محدود ستیز مسلحانه میان دو طرف است كه پای دیگران به آن كشانده نشود . وی گفته است كه ورود سایر كشورها به یك جنگ محدود باعث نقض غرض و تغییرات سیاسی ــ جغرافیایی وسیع می شود و ای بسا كه نتیجه كار هم معكوس باشد.
ویلهلم دوم كه هنگام نشستن برجای پدر به عنوان قیصر آلمان ۲۹ ساله بود بیسمارك را مانع جاه طلبی های خود می دید ولی به دلیل محبوبیت بیسمارك در جامعه المان قادر به تغییر او نیود.
دو سال بعد مخالفت پارلمان آلمان با یك برنامه اجتماعی بیسمارك كه پارلمان عقیده داشت مآلا به زیان كارگران تمام خواهد شد این فرصت را به دست قیصر جوان داد. بیسمارك در صدد انحلال پارلمان و تجدید انتخابات بر آمد كه قیصر او را به مذاكره دعوت كرد ، ولی در ساعت مقرر بیسمارك به دیدار او نیامده بود . قیصر به كشف علت پرداخت و معلوم شد كه بیسمارك خواب بوده است . قیصر با اعلام این كه بیسمارك پس از این همه تلاش نیاز به استراحت دارد او را معاف كرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید