جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۲۸ اسفند ـ ۱۹ مارس ـ زادروز «حسین شمس» از روزنامه نگاران بزرگ معاصر ایران


بیست و هشتم اسفند زادروز حسین شمس (شمس ایلی) است كه از مهرماه ۱۳۳۶ تاكنون یك نفس در روزنامه اطلاعات به كار خبر اشتغال داشته است. وی ۲۸ اسفند سال ۱۳۱۳ (۱۹ مارس ۱۹۳۵) به دنیا آمده است. استعداد حسین در روزنامه نگاری به حدی بود كه پس از یك سال، دبیر اخبار حوادث شهری و دستگاه قضایی در روزنامه اطلاعات شد.
قبلا احمد سروش (داستان نگار معروف) این سمت را داشت كه به نفع حسین شمس كنار رفت و گفت كه شمس بیشتر از او شایستگی این كار را دارد. حسین شمس خبرشناسترین روزنامه نگار ایرانی و بهترین ادیتور خبر و تنظیم صفحه و به ویژه صفحه اول است. نگارنده این ستون با این كه یك سال و چند ماه زودتر از حسین، وارد كار در روزنامه اطلاعات شده بود، سالها خبرنگار میزی بود كه شمس در صدر آن می نشست (رئیس میز بود). حسین در تشخیص اهمیت خبر نظیر ندارد و محال است خبر تنظیم نشده و بی خاصیت را به چاپخانه بفرستد.
حسین از سال ۱۳۴۵ تا سال ۱۳۵۹ معاون اول سردبیر روزنامه اطلاعات بود. او كه در دوران دانشجویی از مخالفان سلطنت بود پس از براندازی ۲۸ مرداد به همان دلیل از دانشگاه اخراج شده بود كه بعدا تحصیلات عالی خود را تكمیل كرد. حسین كه ۱۴ سال امور سردبیری اطلاعات را بدون قبول این عنوان انجام می داد، می گفت كه نمی خواهد از مقامات دستور سانسور كردن بشنود.
شمس اخبار دستوری را به چاپخانه نمی فرستاد و می گفت كه ناشر و یا سردبیر كل باید شخصا این كار انجام دهند، نه او . شمس كه سالها اطلاعات بین الملل را تنظیم می كند، در دهه ۱۳۷۰ از سوی ناشران چند روزنامه تازه و از جمله روزنامه ایران دعوت به همكاری شد ولی نپذیرفت و كتبا پاسخ داد كه روزنامه نگاری را در اطلاعات آغاز كرده و در همین جا به پایان خواهد برد. شمس كه از موسسان سندیكای روزنامه نگاران كشور است در رعایت بی طرفی زبانزد است. او هرگز دعوت های رسمی را نپذیرفته و به مهمانی های دولتی نرفته تا مجبور شود خبر تبلیغی و بی خاصیت چاپ كند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید