چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۲۷ اسفند ـ ۱۸ مارس ـ کودتای« لون نول» در کامبوج و آغاز بی ثباتی این کشور


لون نولLon Nol وزیر كابینه كامبوج ۱۸ مارس۱۹۷۰ بر ضد پرنس سیهانوك ــ پادشاهی كه خود را نخست وزیر می نامید و در مراسم برای مردم ساز می زد ــ كودتا و اورا از كشور اخراج كرد و در كامبوج نظام جمهوری برقرار ساخت . لون نول كه در دوران استعمار فرانسه به عنوان یك نظامی استعمار با نیروهای ضد استعمار دكتر هوشی مین در ویتنام جنگیده بود و بعدا تا وزارت دفاع كامبوج بالا رفته بود پس از اعلام جمهوری در كامبوج كه از هزار سال پیش از آن به صورت پادشاهی اداره شده بود به خود درجه مارشالی داد و چون قویا هوادار آمریكا بود برضد كمونیستهای ویتنام وارد عمل شد .
این اقدام لون نول سبب شد كه كمونیستهای كامبوج به نام « خمر سرخ » بر ضد او بپا خاستند و پس از چند سال مبارزه وی را به امریكا فراری دادند و در سال ۱۹۷۵ بر جایش نشستند .
خمر سرخ با پیاده كردن اجباری خالص ترین نوع سوسیالیسم در یك جامعه كشاورزی و سنتی باعث مرگ بسیاری از مردم شد . خمرهای سرخ پول را لغو و طلا را بی ارزش اعلام كرده و به شهر نشینی پایان داده و همه را برای كار تولیدی به روستا ها فرستاده بودند كه در این میان جمع كثیری جان دادند.
خمر سرخ سپس مدعی قسمتی از اراضی ویتنام شد و دست به تعرض نظامی زد كه ارتش ویتنام وارد كامبوج شد و خمرها را به منطقه ای در نزدیكی مرز تایلند فراری داد و حكومت تازه ای روی كار آورد كه مورد قبول غرب نبود .
سرانجام پس از خروج نیروهای ویتنام از كامبوج رژیم این كشور راضی به بازگشت سیهانوك و مشاركت در حكومت شد. بعدا نیز خمر سرخ ازهم پاشید ، ولی نا بسامی كه با كودتای لون نول بر كامبوج هندی نژاد مستولی شده كاملا بر طرف نگردیده است. لون نول در نوامبر ۱۹۸۵ در آوارگی در كالیفرنیا ی امریكا در گذشت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید