سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

رسول ملاقلی ‌پور


رسول ملاقلی ‌پور
کارگردان متعهد سینما و جنگ و دفاع مقدس در ۱۵ اسفندماه و در سن ۵۱ سالگی آخرین فریم زندگی خود را تصویر کرد و درگذشت. از میدان جنگ آغاز کرد و در اولین کار بلند سینمایی خود در سال ۱۳۶۲، “نینوا” را در واحد سمعی و بصری کیته انقلاب اسلامی تولید کرد. ملاقلی‌پور در سال ۱۳۳۴ در تهران متولد شد، وی کار هنری خود را پس از پیروزی انقلاب با عکاسی آغاز کرد. سپس به ساخت فیلم‌های مستند درباره دفاع مقدس پرداخت. نینوا، قارچ سمی، هیوا، پناهنده، نسل سوخته، کمکم کن، خسوف‌، افق، مجنون، پرواز در شب، ریلی به سوی ساحل و میم مثل مادر از آثار بلند سینمایی وی به شمار می‌آیند. ملاقلی‌پور در سفر اخیر خود به کربلای معلا، مستند “شش گوشه عرش” را کلید زد که در حقیقت آخرین کار وی بود که البته نیمه تمام ماند.
ملاقلی‌پور سفر به چزابه، نجات یافتگان و مزرعه پدری را برای مرکز سیما فیلم تولید کرد. آخرین کار وی سریال “ هیچکس سرباز به دنیا می‌آید” بود که نویسندگی و کارگردانی آن برعهده ملاقلی‌پور بود. این سریال نیز که به دفاع مقدس می‌پردازد و درباره تجاوز ارتش بعثی به ایران و اشغال خرمشهر و حوادث مربوط به مقاومت جانانه مردم آن دیار است. در خلاصه این سریال آمده است “گروهی از نیروهای عراقی که ساختمان مسکونی را اشغال کرده‌اند، با حضور زنی ایرانی و فرزندش مواجه می‌گردند. کوشش یکی از سربازان عراقی برای پنهان نگهداشتن حضور زن بی‌‌ثمر می‌ماند و بچه زنده می‌ماند. سرباز بچه عراقی را به عراق می‌برد. بعدها نیروهای اطلاعاتی بعثی نسبت به سرباز مزبور مشکوک شده و با به قتل رساندن کودک و خائن معرفی کردن سرباز او را تحت بازجویی بی‌رحمانه یکی از فرماندهان ارشد بعثی قرار می‌دهند و ...”
● فیلمشناسی:
نینوا (۱۳۶۲)، بلمی به سوی ساحل (۱۳۶۴)، پرواز در شب (۱۳۶۵)، افق (۱۳۶۷)، مجنون (۱۳۶۹)، خسوف (۱۳۷۱)، پناهنده (۱۳۷۲)، نجات یافتگان (۱۳۷۴)، سفر به چزابه (۱۳۷۴)، هیوا (۱۳۷۷)، نسل سوخته (۱۳۷۸)، قارچ سمی (۱۳۸۰)، مزرعه پدری (۱۳۸۲)، میم مثل مادر (۱۳۸۵.)
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید