سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری فاروج


نگاهی به جاذبه‌های گردشگری فاروج
شهرستان فاروج با وسعت یك هزار و ‪ ۷۲۳‬كیلومتر مربع دروازه شرقی استان خراسان شمالی محسوب می‌شود كه در مسیر اصلی مشهد به شمال كشور قرار گرفته و از شمال و شرق به شهرستان قوچان در خراسان رضوی، از جنوب به اسفراین و از غرب به شهرستان شیروان منتهی می‌شود. از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان می‌توان به دره معروف جنگل گردو، دره معروف جنگل بادام داغیان، آبشار دره اسنجیر، سد چری، چشمه مردكانلو، مسجد كهن روستای استاد، آرامگاه شاهزاده عبدالرحمن خرق و امامزاده سلطان جعفر سیاهدشت اشاره كرد.
طبیعت بكر و بی‌نظیر و آب و هوای با طراوت و نیز وجود چشمه‌سارهای متعدد در این خطه، فضایی دلنشین را برای گردشگران فراهم كرده كه می‌توانند ساعات زیادی را از دیدنی‌های آن دیدن كنند. مسافرانی كه از دور و نزدیك از این شهر خراسان شمالی عبور می‌كنند زمانی را برای خرید آجیل و تنقلات گوناگون و متنوع این شهر اختصاص می‌دهند، پس بی مناسبت نیست اگر فاروج به شهر "آجیلی" خراسان شمالی موسوم شده است. استقرار این شهر در مجاورت جاده اصلی شمال شرقی به شمال كشور مردمان هوشمند این منطقه را بر آن داشته تا از این موقعیت حداكثر سود را برده و و با فراهم ساختن و عرضه انواع آجیل، اقتصاد شهر خود را رونق ببخشند. این شهرستان كوچك با خشكبار، آجیل و انواع برگه‌های میوه‌اش مشهور شده است. فاروج در حد فاصل دو منطقه تاریخی قوچان و شیروان قرار گرفته و محوطه‌ها و بناهای تاریخی با ارزشی در این منطقه شناسایی شده است.
تپه‌های باستانی بر جای مانده از هزاره اول پیش از میلاد و نیز دوران حكومت پارتها و ساسانیان همچون تپه روستای خبوشان، گول تپه، تپه خلق آباد ، تپه یام و گبرقلعه و دیگر قلعه‌های سنگی بر غنای باستانی این منطقه صحه می گذارند. ساكنان فاروج را اقوام ترك، كرد و فارس تشكیل می‌دهند اما بیشتر آنان ترك زبان هستند. روستای توریستی "خسرویه" كه به عنوان یكی از دهكده‌های گردشگری استان خراسان شمالی شناخته شده در دامنه رشته كوه زیبای شاه‌جهان در فاصله ‪۲۵‬ كیلومتری جنوب غربی فاروج در دل دره‌ای سرسبز جا گرفته است. خسرویه زادگاه عالم‌ربانی "آقانجفی قوچانی" نویسنده اثر معروف و پرمخاطب "سیاحت غرب" است. این روستا علاوه بر برخورداری از بافت سنتی و غنای مذهبی، از جاذبه‌های گردشگری نیز بهره‌مند است. از مقبره‌های معروف فاروج می‌توان به مقابر متبرك باباحسین، بابا و بی‌بی اشاره كرد كه در نزد مردم این منطقه از شان و احترامی خاص برخوردارند.
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید