جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۲۵ اسفند ـ ۱۶ مارس ـ پیروزی انتخاباتی پوتین و پاسخ او به انتقاد مقامات آمریکایی از دمکراسی روسیه


در انتخابات دیگری كه یكشنبه ۱۴ مارس ۲۰۰۴ برگزار شد ، به همان گونه كه انتظار می رفت، ولادیمیر پوتین ۵۱ ساله ۷۲ درصد آراء روسها را به دست آورد و تا چهار سال دیگر رهبر روسیه خواهد بود.
وی در این انتخابات پنج رقیب داشت كه هیچیك معروف و شناخته شده نبودند. با وجود این، نیكلای خاریتونوف از حزب كمونیست توانست ۱۴ درصد آراء را به دست آورد.
با وجود همه كوتاه آمدنهای پوتین در برابر غرب، مقامات آمریكایی در گفت و شنودهای تلویزیونی یكشنبه خود( مارس ) تردیدهایی به اصالت دمكراسی روسیه و چگونگی انتخابات این كشور ابراز داشته بودند و به ویژه روی عدم دسترسی كامل نامزدهای دیگر به رسانه های گروهی روسیه و نیز چشمگیر نبودن تبلیغات و داغ نبودن فعالیتهای انتخاباتی این كشور انگشت گذارده بودند كه پوتین سریعا واكنش نشان داد و در حالی كه اشاره او به انتخابات گذشته آمریكا بود گفت: چهار پیش با حیرت دیدیم كه چگونه نظام انتخاباتی آمریكا آسیب دید. در باره اظهار نظر مقامات آمریكایی از جمله كولن پاول( وزیر امور خارجه ) و بانو كوندولیزا رایس ( مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریكا ) ، پوتین گفت: این اظهار نظرها دیكته شده وضعیت سیاسی داخلی آمریكاست. كسی حق ندارد فكر كند كه اگر از دیگران انتقاد كند نمی تواند مورد انتقاد قرار گیرد. باوجود این، پوتین قول تحقق دمكراسی ، جامعه مدنی و نظام چند حزبی داد و گفت كه روسیه سیاست معارضه در پیش نخواهد گرفت. در مورد تبلیغات انتخاباتی گفت: وقتی مردم نامزد انتخاباتی ( اشاره به خودش ) را بشناسند ، دیگر نیاز به آن همه تبلیغات پرهزینه برای شناسانیدن او نیست.
اندكی پس از اعلام پیروزی پوتین، در پكن نخست وزیر چین ضمن یاد كردن از دوستی پایدار چین و روسیه از همكاری آینده دو كشور به ویژه در امور نفت و كشیدن لوله مشترك گاز و نفت سخن به میان آورد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید