پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۲۵ اسفند ـ ۱۶ مارس ـ آموزش و پرورش ایران منطقه ای شد


در این روز در اسفند ۱۳۴۹ اعلام شد كه قانون تاسیس شورا های آموزش و پرورش منطقه ای كه سال پیش از آن به تصویب رسیده بود در سراسر كشور به اجرا در آمده است . كار پیاده كردن تدریجی این قانون شش ماه طول كشیده بود .
با تشكیل این شورا ها كه اداره امور مدارس هر شهررا برعهده گرفته بودند، دولت بودجه مصوبه را در اختیار آنها می گذارد و دیگر كاری نداشت.
اعضای انتخابی این شوراها همراه با اعضای شورای شهر در یك انتخابات عمومی بر گزیده می شدند و شرط نامزد شدنشان وقوف كامل بر امور اموزش و پرورش و فرهنگ بود.
وجود چند عضو انتصابی در این شوراها عیب بزرگ قانون این شورا ها تشخیص داده شده بود . اعزام نماینده از سوی شهرداری ، اداره بهداشت و ... به عنوان عضو اصلی و صاحب رای در این شورا ها ایراد بزرگی بود . استفاده از نظر كارشناس فرضا بهداشت در مواقع ضروری لازم بود ، ولی شركت آنها به عنوان عضو اصلی و دائمی در كنار اعضای انتخابی منطقی به نظر نمی رسید و آراء آنها كه تحت نفوذ مقامات اجرایی بودند مسئله ساز شده بود مخصوصا كه انتصاب مدیران مدارس و صدور انواع پروانه از اختیارات این شوراها بود.
مدیران مدارس متوسطه و تعلیمات عمومی ( ابتدایی و راهنمایی تحصیلی ) به انتخاب خود دو نماینده به این شوراها می فرستادند . هر دوره شورا چهار سال و عضویت در آن و حضور در جلسات بدون دریافت دستمزد، و رایگان بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید