جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

روش‌های مقابله با استرس


روش‌های مقابله با استرس
همگی ما تا حدی استرس را تجربه كرده‌ایم. استرس هم دارای منشاء درونی و هم بیرونی است. استرس‌های بیرونی از فشارهای محیط اطراف سرچشمه می‌گیرند و استرس درونی منعكس كننده واكنش‌های شما به این فشارها است. اگر توقعات و خواسته‌های بیرونی از حدی بیشتر و از سوی دیگر منابع شما محدود و اندك باشد، احساس استرس می‌كنید.
• عواملی كه در استرس دخالت دارند:
هر فرد آستانه تحمل خاصی در برابر عوامل استرس‌زا دارد و از دیدگاه خاص می‌توان گفت آمادگی برای استرس ثابت و مشخص نیست. بنابراین آستانه تحمل هر فرد در زمان‌های مختلف تغییر می‌كند. عواملی مانند تجربه كودكی (بدرفتاری والدین)، شخصیت، ژنتیك و... موجب تشدید این مشكل می‌شوند. علائمی كه مهم‌تر به نظر می‌آیند نظیر اختلال خواب، كمبود اشتها، نداشتن تمركز یا عملكرد ضعیف حافظه، اشتباهات نامشخص یا از دست دادن فرصت‌ها، خشم یا كج خلقی، الكل یا مواد مخدر و... هستند.
در مورد برطرف‌سازی استرس راهكارهای زیادی وجود دارد كه رعایت كردن آنها تا حد زیادی آرامش روانی را به همراه دارد. به دیگران به‌طور جدی فكر كنید و با آنها گفت وگو داشته باشید، برای تعیین عوامل استرس‌زا و حذف این عوامل اقدام كنید. از ورود سموم به خصوص الكل و تنباكو به بدن نیز باید جلوگیری شود. این مواد در ابتدا نوعی تسكین موقت ایجاد می‌كنند اما در نهایت علیه تعادل بدن كار كرده و زمینه را برای بروز استرس مهیا می‌كنند. هنگامی كه استرس بیشتری را احساس می‌كنید، تمرینات ورزشی خود را افزایش دهید و سعی كنید به مسائلی كه خارج از حیطه اختیارات شما است توجهی نداشته باشید، در عوض واكنش‌های خود را با شرایط متناسب كرده و سازگاری داشته باشید. از روش‌های آرام بخش استفاده كنید. این روش‌ها البته زمانی موثر واقع می‌شوند كه مكان و زمان مناسب برای آنها در نظر گرفته شود. یوگا، مراقبه، ماساژ، مدیتیشن، استنشاق هوای تازه و... می‌تواند مفید باشد.
•رژیم غذائی:
این مسئله كه سوء تغذیه برای سلامت بدن زیانبار است نیازی به تاكید ندارد. باید بدانیم كه مغز هم مانند دیگر اعضای بدن تحت تاثیر تغذیه نادرست قرار می‌گیرد. چنانچه مغز دچار تاثیر منفی شود، بر افكار و احساسات ما نیز تاثیر منفی می‌گذارد. ویتامین‌ها و املاح معدنی برای داشتن یك مغز سالم لازم است. همچنین برخی كمبودها با ضعف دستگاه عصبی به ویژه مغز در ارتباط است. ویتامین‌های گروه B با مغز، افسردگی و استرس مرتبط هستند. كمبود ویتامین B۱ با افسردگی، ضعف سیستم عصبی و بیماری‌های روحی- روانی همراه است. كمبود ویتامین B۲ نیز با اختلالات دستگاه عصبی و افسردگی همراه است. ویتامین C هم برای محافظت در برابر استرس ضروری است.این ویتامین سیستم ایمنی بدن را نگهداری می‌كند، سیستمی كه در برابر عوامل استرس‌زا ما را محافظت می‌كند. جذب مناسب املاح معدنی هم در تقویت شرایط جسمانی خوب و كاهش استرس لازم و ضروری است. در یك مطالعه ۱۸ماهه كه در زمینه رفتارهای خشن و ضداجتماعی در سال ۲۰۰۴ در یك موسسه آسیب شناسی جوانان در انگلیس صورت گرفت، شواهد قابل توجهی در مورد ارتباط میان رژیم غذائی و استرس به دست آمد. در این پژوهش حدود ۲۳۰ داوطلب كه در زندان به سر می‌بردند به دو گروه تقسیم شدند: به گروه اول یك ویتامین، یك اسید چرب و یكی از املاح داده شد و به گروه دوم فقط یك داروی مسكن داده شد. در این شرایط استرس گروه اول تا ۲۵ درصد كاهش یافت.تمرینات ورزشی نیز در كنترل استرس بسیار مفید هستند. ورزش مواد شیمیایی مفید را در مغز و بدن ما آزاد كرده و حواس ما را از عوامل استرس‌زا دور می‌كند. تمرینات ورزشی از هر نوع كه باشند عضلات سفت و سخت بدن را كه یكی از عوامل استرس هستند، قابل انعطاف ساخته و علائم استرس را برطرف می‌كنند. ورزش با دور كردن فرد از مسائل تنش‌زا در او حس رقابت ایجاد خواهد كرد. زمانی كه بدن فرد درگیر تمرینات ورزشی است در بهترین شرایط به سر می‌برد. در هنگام نفس نفس زدن و تقلا، فكر كردن درباره مشكلات دشوار است.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید