پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دندان قروچه، زلزله اعصاب


دندان قروچه، زلزله اعصاب
● از كجامی‌آید این دندان‌ قروچه ؟
دندانقروچه در اثر حركت فكهای بالا و پائین بر روی هم و به تبعیت آن ساییده شدن دندانهای فك بالا و پائین بر روی هم اتفاق میافتد. نزدیك به ۰۲ درصد از افراد دچار این عارضه هستند. دندانقروچه عملی غیر ارادی است، بنابراین بسیاری از افراد از این عارضه خود آگاه نیستند. بیشتر مواقع هم اتاقی فردی كه دندانقروچه میكند، با شكایت از سروصداهای شبانه دندانها، موضوع را به پزشك و دندانپزشك میكشاند.
دندانقروچه بیشتر در زمان خواب اتفاق میافتد، اما بعضی افراد در حین كار نیز دندانقروچه میكنند. هنگام خواب فشار حاصل از دندانقروچه ۶ برابر فشاری است كه در اثر دندانقروچه هنگام روز ایجاد میشود. بنابراین دندانقروچه هنگام شب خطرناكتر است.
دندانقروچه میتواند صدماتی به ناحیه دهان و لثهها وارد كند و منجر به درد در ناحیه فكها خواهد شد. سردرد، گوشدرد و درد عضلات صورت از عوارض شایع دندانقروچهاند. عضلات صورت اغلب در هنگام صبح دردناك است و شخص در هنگام باز كردن دهان احساس درد میكند و یا دهانش به خوبی باز نمیشود.
درد این عضلات بهصورت دردهای راجعه در ناحیه گوش و عضلاتسر احساس شده و بهصورت گوشدرد و سردردهای شدید بروز میكند.
ساییدگی دندانها و كوتاه شدن آنها از عوارض دیگر دندانقروچه است. این ساییدگی گاهی بهحدی پیش میرود كه ظاهر دندانها را زشت كرده و زیبایی افراد را به خطر میاندازد.
دندانقروچه همچنین میتواند موجب حساسیت دندانی شود (بدون آنكه پوسیدگی وجود داشته باشد)، با ساییدگی دندانها، مینای دندان كه بهعنوان سدی در برابر تحریكهای محیطی نظیر سرما، گرما، شیرینی و... عمل میكند، نازك شده و یا از بین میرود و عاج دندان در معرض محركهای محیطی قرار میگیرد. بنابراین دندانها بدون وجود پوسیدگی نسبت به سرما و یا مزهها تحریك شده، دردناك میشوند.
صدمه به مفصل گیجگاهی فكی كه دو فك بالا و پائین را به هم اتصال میدهد از عوارض دیگر دندانقروچه است. دندانقروچه در بچهها شایع است. كودكان اغلب به دنبال مشكلات جسمی مثل سرماخوردگیها، عفونتها و حساسیتها دچار دندانقروچه میشوند. گاهی اوقات نیز دندانقروچه در اطفال به دنبال مشكلات روحی و برای تخلیه احساسات اتفاق میافتد.
● یادتان باشد كه.....
استرسها، مشكلات روحی و هیجانها عامل اصلی ایجاد دندانقروچه هستند. قدم اول در درمان دندانقروچه یافتن علل این استرسها و مشكلات و سعی در درمان و یا تعدیل آنهاست. مشاورههای روانپزشكی و بهرهگیری از تكنیكهای تمركز و حفظ آرامش راهحلهای خوبی برای بهبود شرایط نامناسب روحی است.
در كنار بهرهگیری از راهحلهای بهبود شرایط روحی، مشكل دندانقروچه خود را با دندانپزشك نیز در میان بگذارید. دندانپزشك میتواند با ساختن وسیلهای بهنام محافظ دهان به شما و یا بهتر بگوییم به دندانهای بیپناه شما كمك كند. محافظ دهان یك لایه پلاستیكی نازك است كه بین دندانها قرار میگیرد و مانع از ساییده شدن دندانها بر روی هم میشود. مصرف نكردن الكل كمك زیادی به كاهش دندانقروچه میكند.
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید