جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

به فرزندان شخصیت ببخشیم


به فرزندان شخصیت ببخشیم
در نظام تربیتی اسلام مسئله تکریم و شخصیت دادن به فرزندان از اهمیت شایانی برخوردار است. رسول اکرم(ص) می فرماید؛ «فرزندان خود را تکریم کنید و به آنها احترام بگذارید و روش ها و آداب آنان را نیکو گردانید که در این صورت مورد مغفرت و آمرزش قرار خواهید گرفت. «هرانسانی دوست دارد که در جامعه دارای شخصیت باشد. فرزندان نیز مانند دیگر انسان ها خواهان این مسئله هستند. نخستین محیط اجتماعی برای کودکان خانواده است.
اگر در این محیط همواره مورد احترام بوده و مورد توهین و تحقیر قرار نگیرند، ضمن آنکه احترام به دیگران را می آموزند، طبیعی است که فردی با شخصیت هم بار خواهند آمد. والدین با استقلال دادن به کودک و ایجاد اعتماد به نفس در او سبب می شوند تا او خود را فردی موثر و فعال احساس کند. نتیجه واگذاری مسوولیت به کودکان و به خصوص نوجوانان در محیط خانواده، متعهد و مسوول بار آمدن آنهاست و در سطوح بالاتر می توانند به خوبی از ایفای نقش خود برآیند.
برخورد مودبانه با آنها- گرچه در سنین پایین باشند- نقش مهمی در رشد شخصیت و احترام به آنها دارد. وقتی فرزندان در دامان والدین و آغوش خانواده مورد احترام قرار گیرند و شخصیت آنها مورد توهین و تحقیر قرار نگیرد از حیث روحی تامین و دارای صفت پسندیده عزت نفس می شوند. رفتار تحقیرآمیر و آمیخته به طعن و ملامت سبب می شود تا آنها به تدریج خود را موجودی بی ارزش دانسته و احساس کرامت و شخصیت خود را از دست بدهند و این احساس، سرآغاز سقوط و انحطاط آنها می باشد.
«اهمیت دادن به شخصیت کودکان و نوجوانان باعث می شود تا آنها در زمینه های مختلف زندگی متکی به خود بوده و در تصمیم گیری ها شخصا اقدام نموده و چشم امید به دیگران نداشته باشند. چنین افرادی در زندگی اجتماعی هرگز دچار خودباختگی در برابر بیگانگان نمی شوند و برای جامعه و ملت خود هویت و شخصیتی مستقل قائل هستند.»
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید