پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مسمومیت غذایی


مسمومیت غذایی
مسمومیت غذایی بر اثر خوردن غذای آلوده یا زیاد خوردن ایجاد می‌شود. علایم آن بیشتر با درگیری دستگاه گوارش همراه است و شدت این بیماری طیف گسترده‌ای دارد.
گاهی آن‌قدر خفیف است که نیاز به اقدامات درمانی ندارد و گاهی در کودکان زیر یک سال، افراد پیر و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف آن‌قدر شدت می‌یابد که جان آن‌ها را تهدید می‌کند.
یکی از بیماری‌های شایعی که بر اثر مسمومیت غذایی ایجاد می‌شود اسهال مسافران است. استفاده از دست‌های آلوده با مدفوع، باعث انتقال این عفونت از طریق آب و غذا می‌شود. معمولا اسهال مسافران به سرعت ایجاد نمی‌شود و ممکن است دو تا سه روز بعد از خوردن غذای مسموم یا هنگام بازگشت به منزل ایجاد گردد.
مدفوع شل و آبکی، دردهای شکمی، حالت تهوع، استفراغ، فوریت برای رفتن به توالت، تب، سردرد، دفع دردناک و مدفوع خونی از جمله علایم شایع این بیماری هستند.
با مصرف روزانه دوتا ۵/۳ لیتر مایعات، حجم آب از دست‌رفته را می‌توان جبران کرد. در ۲۴ ساعت اول بهتر است از آب‌میوه‌های پاستوریزه، مایعات بدون کافئین، چای داغ و آب گوشت یا مرغ استفاده کنید. در ۲۴ ساعت دوم غذاهای ملایم و نرم مثل برنج، سوپ، نان و غلات مصرف نمایید و به تدریج در روزهای بعد غذاهای دیگر را به رژیم خود بیفزایید. شستن دست‌ها یکی از عوامل عمده پیشگیری از انتقال بیماری است.
● توجه به نکات زیر در سفر می‌تواند جلوی ابتلا به اسهال را بگیرد:
▪ از آب و آب‌میوه‌های بسته‌بندی‌شده و مجاز استفاده کنید.
▪ در صورتی که آب سالم در اختیار ندارید، حتما آب را سه تا پنج دقیقه بجوشانید.
▪ برای مصرف دوباره غذای پخته‌شده را با دمای حدود ۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم و سپس مصرف کنید.
▪ پس از مصرف مواد غذایی آن‌ها را در یخچال قرار دهید.
▪ غذاهای خام مثل گوشت و مرغ خام را جدا از سایر غذاها نگهداری کنید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید