پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بیماری‌های سفر


بیماری‌های سفر
بیماری مسافرت، تهوع و سرگیجه‌ای است که هنگام مسافرت با وسایل نقلیه نظیر اتومبیل، قایق یا هواپیما بروز می‌کند.
بیماری‌ مسافرت می‌تواند موجب بروز این نشانه‌های شود: گیجی، تهوع، رنگ‌پریدگی، استفراغ، عرق سرد، خستگی، ترشح بزاق بیش از حد، سردرد.
بیماری مسافرت زمانی بروز می‌کند که یافته‌های سیستم تعادلی بدن با یافته‌های بینایی در تضاد باشد. به عنوان مثال، بدن شما ممکن است حرکات چرخشی احساس کند در حالی که چشم شما این حرکات چرخشی را از داخل کابین کشتی نمی‌بیند یا برعکس، در جریان یک شبیه‌سازی واقعی، چشم‌های شما ممکن است حرکتی را درک کند در حالی که بدن شما آن حرکت را احساس نمی‌کند. به علاوه، ساختمان‌های گوش داخلی شما ممکن است ناپایدار شده باشند.
شما باید از مصرف الکل و قهوه بپرهیزید. در صورت وجود مشکلات تنفسی از مصرف غذاهایی نظیر لبنیات، میوه و قندها که التهاب و خلط تولید می‌کنند، اجتناب کنید. جویدن قطعه‌های ریشه زنجبیل می‌تواند از بروز بیماری مسافرت جلوگیری کند (نوع فرآورده کپسولی آن نیز مفید است) زنجبیل در صورتی که یک ساعت قبل از مسافرت مصرف شود، از آنتی‌هیستامین‌ها مؤثرتر است. در طول حمله تهوع، چشیدن آب‌لیمو در تخفیف آن مفید است.
● مراحل زیر را اجرا کنید تا در مسافرت بعدی دچار بیماری مسافرت نشوید:
▪ از مطالعه حین مسافرت بپرهیزید.
▪ به منظره خارج وسیله نقلیه نگاه دقیق کنید.
▪ راننده باشید؛ کسی که حرکت را کنترل می‌کند، کمتر به بیماری مسافرت دچار می‌شود.
▪ دسترسی به هوای آزاد داشته باشید.
▪ از خوردن و نوشیدن زیاد بپرهیزید.
▪ صندلی یا کابین خود را در نزدیکی مرکز وسیله نقلیه انتخاب کنید تا تحرک آن کمتر باشد.
▪ در صورت بروز بیماری، نترسید. بیماری مسافرت به سرعت پس از خاتمه سفر بهبود می‌یابد و عوارض درازمدت ندارد. هرگونه عارضه غیر معمول ناشی از بیماری مسافرت خود را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید