پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۲۲ اسفند ـ ۱۳ مارس ـ دستگیری دکتر حسین فاطمی وزیر امور خارجه دولت دکتر مصدق


در این روز در اسفند ۱۳۳۲ فرمانداری نظامی تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسین فاطمی وزیر امور خارجه سابق ۲۲ اسفند در خانه ای در شمیران دستگیر شده و در زندان است. دكتر فاطمی ۲۸ مرداد در جریان حمله به خانه دكتر مصدق واقع در خیابان كاخ جنوبی ( فلسطین ) از آنجا فرار كرده بود. دكتر فاطمی ناشر روزنامه « باختر امروز » پس از خروج شاه از كشور در مرداد ۱۳۳۲ شدیدترین انتقادها را از او كرده بود و ۲۵ مرداد این سال شخصا كاخهای سلطنتی را لاك و مهر كرده بود كه مردم بدانند كه سلطنت در ایران پایان یافته است. وی همچنین پس از خروج شاه از كشور به سفیران ایران در خارج دستور داده بود كه با او ملاقات نكنند و او را به سفارتخانه ها راه ندهند.
دكتر فاطمی ۲۵ بهمن سال ۱۳۳۰ نیز هدف گلوله یك عضو جمعیت فدائیان اسلام قرار گرفته و مجروح شده بود . ضارب او مهدی عبد خدائی گفته بود كه ۱۴ ساله است.
دكتر فاطمی بعدا اعدام شد . در باره شكنجه او در زندان روایات زیاد وجود دارد . همان روزی هم كه دستگیر شده بود شدیدا كتك خورده و مجروح شده بود . بزرگان اصفهان كه دكتر فاطمی از مردم آن استان بود چند بار از شاه خواسته بودند كه او را اعدام نكند كه توجه نكرده بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید