سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۲۰ اسفند ـ ۱۱ مارس ـ انتخاب گورباچف به جانشینی چرننکو


یك روز پس از درگذشت كنستانتین چرننكو رهبر ۷۳ ساله شوروی ، گردانندگان حزب كمونیست این كشور « میخائیل گور باچف » ۵۴ ساله دستیار یوری آندرو پوف رهبر اسبق را جانشین وی كردند . درگذشت سه رهبر سالخورده شوروی ــ برژنف ، آندوپوف و چرننكو ــ به فاصله دو سال ونیم در انتخاب گورباچف كه مردی میانسال بود موثر بود ، زیرا حزب نمی خواست كه چند ماه بعد باز هم یك مراسم تدفین دیگر برگزار كند ، ولی انتخاب گورباچف آغاز پایان عمر اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و حاكمیت حزب كمونیست ، و بلوك شرق قرار گرفت و وضعیتی تازه بر جهان حاكم شد .بناراین ، انتخاب گورباچف در ۱۱ مارس نقطه بازگشتی در جهان به شمار می آید.
گورباچف تصور می كرد كه اگر كمی دریچه را به روی باد آن چه كه در غرب آزادی سیاسی گویند باز كند و اولویت را به جای تقویت بنیه نظامی و اهمیت ارتش به « اقتصاد » بدهد چهره شوروی تغییر خواهد كرد . بنابراین ، در نخستین نطق خود از « تغییر » سخن به میان آورد.
دو روز بعد ، گورباچف پس از شركت در مراسم تدفین چرننكو با جورج بوش معاون ریگن رئیس جمهوری وقت آمریكا كه به همین منظور به مسكو آمده بود ملاقات كرد و ضمن مذاكره ای طولانی با او پیام ریگن را كه پیشنهاد ملاقات داده بود دریافت كرد . در پایان این دیدار اعلام شد كه طرفین خواهان تشنج زدایی و قطع مسابقات تسلیحاتی هستند.
گورباچف كه به نظر بعضی مفسران مردی زودباور بود و در كار سیاست سادگی می كرد ملاقاتهای متعدد با سران آمریكا داشت و سرانجام او و شوروی و حزب كمونیست و نیز نتیجه وعده هایی را كه به او داده شده بود به تدریج آشکار گردید كه در زمان خود خواهد آمد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید