چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

رسول ملاقلی پور


رسول ملاقلی پور
رسول ملاقلی پور که متولد ۱۳۳۴ تهران است در روزهای انقلاب عکاسی آماتور را شروع کرد و با آغاز دفاع مقدس آن را به صورت حرفه ای پی گرفت. ساخت فیلم های مستند از عملیات های دفاع مقدس، راه او را برای حضور حرفه ای در سینما هموار کرد.
فیلم کوتاه «شاه کوچک» او که با دوربین ۱۶ میلیمتری ساخته شده بود، توانست جایزه بهترین فیلم را از جشنواره وحدت به دست بیاورد. ملاقلی پور نخستین فیلم بلند خود را در سال ۱۳۶۳ با دوربین ۱۶ میلیمتری ساخت، آن را «نینوا» نام نهاد و به این ترتیب وارد سینمای حرفه ای شد. از سال ۱۳۶۴ و ساخت «بلمی به سوی ساحل» تا «مزرعه پدری» که در سال ۱۳۸۱ساخته شد و به گفته کارگردان، او با این فیلم از سینمای دفاع مقدس خداحافظی کرد، ۱۶ فیلم در کارنامه سینمایی ملاقلی پور ثبت شده است.
پرواز در شب، مجنون، سفر به چزابه، هیوا، نسل سوخته و قارچ سمی تعدادی از آثار این فیلمساز است. مرحوم ملاقلی پور در سفر خود به کربلا برای بازدید از لوکیشن های «عصر روز دهم»، مستندی به نام «شش گوشه عرش» را ساخت که آخرین اثر او محسوب می شود و ماحصل گفت وگو با هنرمندان اصفهانی است که مشغول طراحی ضریح امام حسین (ع) بودند. او که برای دیدن بخشی از لوکیشن های آخرین اثرش «عصر روز دهم» به شمال کشور سفر کرده بود، در تاریخ ۱۵/۱۲/۸۵ در آستانه ۵۱ سالگی بر اثر حمله قلبی دار فانی را وداع گفت.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید