پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آپاندیس


آپاندیس
آپاندیس، زائده‌ای است كه در ابتدای روده بزرگ وجود دارد و تا به حال نقش آن در بدن به درستی معلوم نشده است ولی احتمالاً در سیستم دفاعی بدن نقش دارد.
التهاب و تورم این زائده باعث آپاندیس می‌شود و یكی از شایع‌ترین علت درد شكمی است كه منجر به جراحی می‌شود. محل درد عموماً در قسمت تحتانی سمت راست است ولی اگر نوك زائده آپاندیس در محل دیگری قرار گرفته باشد (نزدیك مقعد یا نزدیك میزنای) می‌تواند باعث تحریك و درد مقعد یا علائم ادراری در مریض و یا حتی در قسمت‌های فوقانی شكم احساس شود.
● نكات مهم:
۱) در مورد بیماری كه مشكوك به آپاندیس هستیم بهتر است تا زمان تشخیص قطعی از دادن داروی مسكن خودداری كنیم چون مهم‌ترین علامت تشخیصی یعنی درد را از بین می‌بریم. همچنین محل را گرم نمی‌كنیم.
۲) از دادن غذا و مایعات به بیمار خودداری كنید چون احتمال اینكه احتیاج به جراحی پیدا كند زیاد است. به علاوه دادن داروی مسهل نیز ممنوع است.
۳) بیماران عموماً هنگام مراجعه و یا خوابیدن روی تخت معاینه حالت خاصی دارند كه حالت آرامش نام دارد، به این صورت كه بیمار به پشت خوابیده و پاهای خود به‌خصوص پای راست را به داخل شكم جمع می‌كند تا از كشیده شده عضلات شكم و فشار روی آپاندیس و ایجاد درد جلوگیری كند.
۴) ترتیب ایجاد علائم نیز بسیار مهم است و تقریباً ۹۵ موارد بی‌اشتهایی اولین علامت است و بعد شروع درد شكمی در خط وسط و به دنبال آن استفراغ .
۵) در ۴۵ موارد در بیماران محل درد یا شدت آن متفاوت است.
۶) در هنگام معاینه بیمار حساسیت به لمس دارد، به این صورت كه اگر پوست ناحیه مك بورنی (در قسمت تحتانی راست شكم حدود ۵ـ۳ سانتیمتر مانده به خار قدامی لگن) را لمس كنیم مریض خودش را جمــع می‌كند و در محل احساس درد می‌كند. در موارد عفونت شدید، شكم تخته‌ای می‌شود.
همچنین لمس محل و بعد برداشتن دست درد را بیشتر می‌كند و یا فشار دادن قسمت چپ شكم به علت حركت احشای شكمی درد در ناحیه راست ایجاد می‌كند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید