جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۸ اسفند ـ ۹ مارس ـ مردی که نام او را بر یک قاره گذاشتند ، چرا ؟


امروز ، نهم مارس ، زاد روز «امریكو وسپوسیو Americo Vespuccio» است كه قاره غربی به نام او « امریكا » نامیده می شود. وی بسال ۱۴۵۴ در فلورانس ایتالیا به دنیا آمد و ۲۲ فوریه سال ۱۵۱۲ درگذشت و چهار بار از نیمكره غربی ( آمریكا ) دیدن كرد و نقاطی را كه در این مسافرتها ی دریایی مشاهده كرد بیش از نقاط مورد بازدید كریستف كلمب بود.
كلمب سفر دریایی به سوی غرب را در سال ۱۴۹۲ آغاز كرده بود و نخستین سفرآمریكو در سال ۱۴۹۷ آغاز شده بود. هردو برای دولت اسپانیا كار می كردند و هزینه سفرهای آنان را آن دولت پرداخت می كرد.
هیچ مقامی برای نیمكره غربی كه پیش از سفر اروپائیان مسكون و در پاره ای نقاط دارای تمدنی درخشان بود نام آمریكو وسپوسیو را پیشنهاد نكرده بود . این نام را « مارتین والدسیمولر »آلمانی برقاره غربی نهاد كه كار او ترسیم نقشه های جغرافیایی بر پایه اطلاعاتی بود كه دریا نوردان می دادند . از آنجا كه بیشتر اطلاعات واصله به این آلمانی كه بعدا چاپگر نقشه های جفرافیایی شد توسط كاركنان كشتی ها و همراهان آمریكو و خود او داده شده بود برای مشخص ساختن نقشه ها انها را به نام رئیس گروه « آمریكو » نوشت كه سرزبانها افتاد و به تدریج قاره غربی « آمریكا » خوانده شد و نام دائمی آن قرار گرفته است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید