سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۱۷ اسفند ـ ۸ مارس ـ مردی که سوسیالیستهای آلمان را متحد کرد


تلاشهای سوسیالیستهای آلمان به ویژه « اوگوست ببل August Bebel» اندیشمند آلمانی برای ایجاد یك حزب واحد در این روز در مارس ۱۸۷۵ به نتیجه رسید و اعلام شد كه در ماه مه( دو ماه بعد ) كنگره سوسیالیستهای المان برای تصویب اساسنامه و مرامنامه حزب واحد تشكیل خواهد شد. تامین وحدت آلمان به ابتکار بیسمارک ، و تسریع صنعتی شدن این كشور فرصت مناسبی به « ببل » و همفكرانش داده بود تا حزب واحد سوسیالیست را تاسیس كنند.
« ببل » از ادغام افكار كارل ماركس و فردیناند لاسال ، ایدئولوژی « سوسیال دمكرات » آلمان را تنظیم كرد كه همچنان باقی مانده و الگوی سوسیال دمكراسی در سراسر جهان شده است.
حزب واحدی كه در مه ۱۸۷۵ در آلمان تحت عنوان سوسیا لیست به وجود آمد مادر همین حزب سوسیال دمكرات امروز است كه حكومت آلمان را به دست دارد.
برای مثال: « ببل » در مرامنامه تازه ( ایدئولوژی) حزب سوسیالیست برای رسیدن به آرزوی مالكیت جامعه بر منابع تولید ، عقیده ماركس را كه مبنی بر نابودی نظام موجود از طریق انقلاب و سپس دیكتاتوری پرولتاریا ست رها كرد و از عقیده لاسال استفاده كرد كه رسیدن به این هدف را تدریجی و از طریق اكثریت یافتن سوسیالیست ها در پارلمان و وضع قانون و ناراضی نساختن مخالفان این عقیده با مجاب و قانع كردن آنان بیان داشته است.
« ببل » كه طرح او و همفكرانش در كنگره ماه مه سال ۱۸۷۵ به تصویب رسید و هنوز به قوت خود باقی است برای آغاز كار خواستار : آزادی انتشار نشریه و قطع هرگونه سانسور ، بازنشستگی همگانی برای سالخوردگان ، مستمری برای از كارافتادگان ، آموزش و پرورش عمومی اجباری و رایگان ، درمان همگانی و رایگان ، تعطیل اجباری یك روز در هفته ، منع كار كردن كودكان و نوجوانان ، منع مشاغل سخت و یا خلاف اخلاق برای بانوان ، تعدیل دستمزد و مشاركت كار كنان در درآمد كار گاه ، وصول تنها یك مالیات از مردم و لغو عوارض متعدد موجود ، تعیین مجازات برای اعمال هرگونه تبعیض ، اصلاح نظام قضایی و آسان سازی كار دادرسی و تشكیل هیات های متعدد حل اختلاف به جای بعضی دادگاهها ، تعمیم امور رفاهی و تسهیل اعتبارات بانكی برای افراد « خود ــ اشتغال » و .... وقوع دو جنگ در نیمه اول قرن ۲۰ كه آلمان آغازگر هردو بود ، سركوب سوسیال دمكراسی توسط عوامل ناسیونال سوسیالیست ( نازی ها ) كه خواهان رقیب نبودند و مشكل وجود دو آلمان ــ یكی كمونیست ــ از جمله دلایل تاخیر سوسیال دمكراتهای آلمان برای رسیدن به هدف نهایی بوده است ، حال آن كه این ایدئو لوژی در سوئد كه مشكلات كمتری داشته رشد بهتری كرده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید