جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

حج از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیهٔاللَّه خامنه‏ای


حج از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیهٔاللَّه خامنه‏ای
خدا را سپاس كه حج را همچون ذخیره‏ای تمام نشدنی و چشمه‏ای همیشه جوشان و چون جویباری زلال و مستمر برای امت خالده قرار داد كه در هر حال آن كه بشناسد و قدر داند، توان استفاده از آن را خواهد داشت و آن را داروی این بیماریهای مهلك خواهد ساخت. و خدا را سپاس كه بر ملت شایسته ایران رحمت آورد و شوق كعبه مقصود را پس از سرزنش خارهای مغیلان بیابان‏طلب، به جام وصلی كه شیرینی عزت و كامیابی هر دو را داشت، برآورده ساخت.
حقی را كه سالی چند به ناروا از آنان بازداشته شده بود، كریمانه به آنان برگرداند، و جای خالی ملتی را كه حج ابراهیمی و محمدی - صلی‏اللَّه علیه و آلهما را جایگزین حج بوجهلی كرده بود، به نیكو وجهی پركرد، دل تفتیده مشتاقان مهجور و مصدود و محصور را با جرعه وصال، آرامش بخشید و جان مبتهج از انوار معرفت و لبریز از شوق زیارت را لبیك اجابت گفت، بندگان مخلص را به لطفی ویژه نواخت و وعده نصرت مؤمنان را انجاز كرد و خانه خود را جایگاه طائفین و عاكفین قرار داد. پروردگارا! به این حاجیان مشتاق و سراز پا نشناخته و پس از انتظاری جانگزا به خلوت دوست باریافته و به همه برادران و خواهرانی كه از اقطار عالم به بارگاه عام رحمت و غفران شتافته‏اند، نظری به لطف و رأفت بیفكن و دلهاشان را از انوار معرفت و بصیرت روشن فرما، و هدایت و كمك خود را شامل حال آنان كن و آنان را به عزمی راسخ بر اصلاح حال امت مسلح ساز و بر دشمنانشان پیروز فرما، آمین رب‏العالمین.
پروردگارا! بر ارواح شهدایی كه در چهار سال پیش از این، در حریم امن الهی هدف خصومت و كین قرار گرفته و زن و مرد و پیر و جوان، مظلومانه در عتبه خانه دوست به خون غلتیدند و كسان و عزیزانِ چشم انتظار خود را با جنازه‏های خونین خود از انتظار به درآوردند، رحمت و فضل خود را نازل فرما و ثواب حج تمام را به آنان كه در حسرت آن به ملكوت پرواز كردند عطا كن. ... پروردگارا! برترین صلوات و سلام و تحیت خود را بر منجی بشریت در همه اعصار و قرون و برترین پیامبر و برگزیده‏ات حضرت محمد بن عبداللَّه - صلی اللَّه علیه و آله و سلم - نازل فرما كه راه راست را به بشر نشان داد و وحی تو را بر آنان فروخواند و كلیدهای سعادت دنیا و آخرت را در دسترس آنان نهاد و در حیات با بركتش سرمشق قرنهای طولانی انسانیت را گنجانید. درود و سلام و تحیت تو بر او و اهل بیت طیب و معصومش بویژه حضرت بقیهٔاللَّه الاعظم مهدی منتظر و حجت خدا بر زمین - عجل‏اللَّه فرجه و ارواحناه فداه - . اینك شما برادران و خواهران كه از نقاط مختلف جهان در محشر عظیم حج گرد آمده و در هجرت از «من» قومی و نژادی و فرقه‏ای، به «ما»ی اسلامی و قرآنی پیوسته‏اید مناسب است مسائلی را مدّنظر داشته، در باره آن با دیگر مسلمین تبادل اندیشه كنید و پس از سفر حج، آن را سر رشته تأمل و فكر و عمل سازید.۱

پاورقی:
۱ - از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به زوّار بیت‏اللَّه الحرام ۲۶ خرداد سال ۷۰ ه - ش. (سوم ذی‏الحجه ۱۴۱۱ ه - ق) .
منبع : فصلنامه الکترونیکی میقات حج


همچنین مشاهده کنید