سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

ایدز چیست؟


ایدز چیست؟
ایدز بیماری است که توسط ویروسی به‌نام HIV منتقل می‌شود. این ویروس به‌تدریج قدرت سیستم دفاعی بدن را کم کرده به‌طوری که بدن حتی در مقابل بیماری‌های خیلی خفیف هم نمی‌تواند مقاومت کند بدین ترتیب فرد آلوده را در مقابل انواع بیماری‌ها بی‌دفاع ساخته و باعث از پا درآمدن فرد و مرگ وی می‌شود. مرحله نهائی عفونت HIV ایدز نامیده می‌شود.
● راه‌حل آلوده شدن به ویروس HIV
▪ تماس جنسی با فرد آلوده بدون استفاده از کاندوم - تحتی یک بار تماس جنسی حفاظت‌نشده با فرد آلوده هم می‌تواند منجر به آلودگی شود.
▪ استفاده از سوزن و سرنگ مشترک و آلوده برای تزریق - لازم به توضیح است که چنانچه فردی سرنگی را که قبلاً توسط فرد آلوده استفاده شده مصرف کند حتی در صورت تعویض سر سوزن نیز احتمال انتقال ویروس وجود دارد.
▪ انتقال خون و فرآورده‌های خونی آلوده البته در حال حاضر در کشور ایران و بسیاری از کشورهای دنیا خون و فرآورده‌های خونی از نظر آلودگی به ویروس ایدز و هپاتیت دقیقاً آزمایش می‌شوند.
▪ استفاده از مسواک و تیغ ریش‌تراشی مشترک با فرد آلوده، استفاده از سوزن آلوده خالکوبی
▪ انتقال از مادر آلوده به فرزند در طول بارداری، زایمان و شیردهی.
● راه‌هائی که باعث انتقال ویروس HIV نمی‌شوند
در آغوش کشیدن، روبوسی کردن، لمس کردن، ماساژ دادن، دست دادن، عطسه و سرفه، تماس با اشک و عرق، استفاده از وسایل غذاخوری مشترک، تماس روزمره افراد، نیش حشرات، استفاده از استخر شنای عمومی، توالت یا حمام عمومی، دستگیره در، گوشی تلفن، میله اتوبوس، استفاده از وسیله نقلیه مشترک، استفاده از البسه دست دوم.
● راه‌های پیشگیری
خودداری از بی‌بند و باری جنسی، استفاده از کاندوم در هر نوع رابطه جنسی، پرهیز از الکل، مواد مخدر و محرک که استفاده از آنها قدرت تصمیم‌گیری را از فرد سلب می‌کند.
● هشدار
شخص آلوده به ویروس ایدز ممکن است از نظر ظاهری سالم باشد و ممکن است از زمان ورود ویروس به بدن تا شروع بیماری ایدز بیش از ۱۰ سال طول بکشد و فرد در تمام این مدت می‌تواند بدون اطلاع از آلودگی خود با انجام رفتارهای پرخطر، عامل انتقال عفونت به دیگران باشد.
منبع : ماهنامه اقتصاد خانواده


همچنین مشاهده کنید