شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

کودک بیش فعال کیست؟


کودک بیش فعال کیست؟
امروزه بسیاری از مادران و پدران از شیطنت بسیار زیاد کودکانشان شکایت دارند. آنها اظهار می‌دارند که فرزندشان مرتب در حال حرکت و فعالیت است و نوعی حالت بی‌قراری و ناآرامی در او مشاهده می‌کنند. برخی از این والدین از فقدان تمرکز حواس و ضعف درسی کودک نیز صحبت می‌کنند. آنها علت این فعالیت بیش از اندازه را نمی‌‌دانند و مرتب فرزندشان را مورد سرزنش قرار می‌دهند.این کودکان بعضا مورد انتقاد و تنبیه بسیار زیاد قرار می‌گیرند. عده‌ای از پدر و مادرها کنترل خود را از دست می‌دهند و این کودکان را به شدت کتک می زنند یا آنها را تهدید می‌کنند.
اختلال بیش فعالی که در اغلب موارد با نقض توجه همراه است معمولا در دوران کودکی بروز می‌کند. تشخیص این اختلال در سنین زیر پنج سال قدری مشکل است زیرا امکان دارد با رفتارهای طبیعی و شیطنت‌آمیز کودکان اشتباه گرفته شود. با این حال متخصصان می‌توانند این اختلال را تشخیص دهند و پیش‌بینی های لازم را به عمل آورند. این اختلال با فعالیت بیش از اندازه، خرابکاری و آزار رساندن همراه است. کودکان بیش فعال- همان‌گونه که از عنوانش بر می‌آید- بسیار پرتحرک‌اند و نمی‌توانند یک جا آرام بنشینند. آنها اضافه بر ناآرامی بسیار زیاد، نوعی اضطراب و اجبار برای خرابکاری نیز دارند. آنان اشیا را می‌شکنند یا پرتاب می‌کنند. همچنین کنجکاوی بسیار از خود نشان می‌دهند و نه تنها اسباب بازی‌هایشان را خراب می‌کنند بلکه اشیا و وسایل منزل را نیز دستکاری و خراب می‌نمایند. کارهای خطرناک را دوست دارند و ابدا احساس خطر نمی‌کنند، در حالی که این رفتارهای بی‌‌محابا نشانگر این واقعیت است که احساس خطرواقعی که یک احساس طبیعی است و بایستی در کودکان وجود داشته باشد در این بچه‌ها وجود ندارد. بازی‌های خطرناک از جمله بازی با کبریت و علاقه به وسایلی چون کارد و چاقو نشانه‌های دیگر از گرایش‌ها و رفتارهای غیر طبیعی این بچه‌هاست.
کودک بیش فعال اصلا احساس خطر نمی‌کند. کودکان بیش فعال در مورد کارها و اشیایی که به طور طبیعی باید در برابر آنها احساس خطر کنند خطری احساس نمی‌کنند و بسیاری از آنها رفتارهای پرخاشگرانه نیز دارند.

امیر علیجانی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید