جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کارگاه استدلال


کارگاه استدلال
● مرز تسامح كجاست؟
یونانیان باستان استدلال را دیالكتیك پرش می‌نامیدند؛ امروزه می‌توانیم آن را به عنوان گفت‌وگو یا مكالمه جدی به حساب بیاوریم.
استدلال كردن برای پرسش و جست‌و‌جو می تواند از طریق نوشتن هم انجام شود و حتی اگر ما اندیشه‌های خود را «آن بیرون» روی كاغذ ببینیم بهتر می‌توانیم آنها را مورد بررسی و ملاحظه قرار دهیم.استدلال برای تحقیق و پرسش به ما در صورت‌دادن عقایدمان یاری می‌رساند، كمك می‌كند تا عقایدی را كه تا به امروز داشته‌ایم مورد تردید و پرسش قرار دهیم و از راه برخوردها و چالش‌ها مسیر خود را عقلانی كنیم. استدلال ما را توانا می‌كند تا درباره آنچه را می‌خواهیم به عنوان حقیقت درباره یك مبحث معین بپذیریم، بهتر تصمیم‌گیری كنیم.استدلال نیازمند یك نگرش پرسشگری صبورانه در شرایطی آرام و بدون زور و هراس است و بنابراین چیزی است كه ما اغلب تنها در میان دوستان یا گروه‌های مورد اعتماد خود به آن متوسل می‌شویم.
بیشتر اوقات در زندگی روزمره وقتی كه با تصمیم‌های پیچیده و دشوار رو به رو می‌شویم، مثلا موقع خرید ماشین یا انتخاب رشته دانشگاهی، به استدلال برای تحقیق و پرسش دست می‌زنیم. قصد ما این است كه تصمیمی عاقلانه بگیریم، تصمیمی كه هم برای خودمان و هم در نگاه آنهایی كه قبولشان داریم معقول به نظر برسد، اما ما واقعا چه كار می‌كنیم؟ ما با خودمان بحث می‌كنیم، پیش دوستانمان استدلال‌های خود را آزمایش می‌كنیم، به كسی كه قبولش داریم و مورد احترام ما است یك عقیده محتاطانه پیشنهاد می‌كنیم، یعنی دیدگاهی را كه خودمان ترجیح می‌دهیم.ما در اوقاتی كه سر دوراهی گیر می‌كنیم ـ چه در مسائل فردی و چه در مسائل عمومی ـ از استدلال به مثابه تحقیق و پرسشگری بهره می‌گیریم، یعنی هنگامی كه یك ندای درونی چیزی می‌گوید و ندایی دیگر چیز دیگری می‌گوید كه در تقابل با اولی است. برای مثال ما آموخته‌ایم كه با دیگران با شكیبایی و تسامح برخورد كنیم، یاد گرفته‌ایم به عقاید كسانی كه مخالف ما هستند احترام بگذاریم اما وقتی كه با عقاید و آرایی رو‌به‌رو می‌شویم كه خودشان بدون تسامح و متعصبانه هستند، عقایدی كه نژادپرستانه یا خشونت‌آمیز هستند، در چنین زمانی سر دو راهی گیر می‌كنیم.مرز تسامح و عدم تسامح كجاست؟

منبع:.
The Aims of Argument: a brief rhetoric
Timothy W.crusius, Carolyn E.channel. Mayfield publishing company. ۳ rd ed: ۲۰۰۰.
مترجم: محمد میرزاخانی


همچنین مشاهده کنید