پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

تب روماتیسمی چیست؟


تب روماتیسمی چیست؟
تب روماتیسمی حاد نوعی بیماری است كه بین سنین ۴تا۱۴ سال بروز می‌كند و در آسیای میانه حتی در سنین كمتر نیز دیده می‌شود. عامل این بیماری باكتری استرپتوكوك است كه همراه با تب و گلودرد علایم خود را در بدن نشان می‌دهد.
تب روماتیسمی از جمله بیماری‌هایی است كه باید مورد توجه والدین باشد زیرا درمان نكردن آن عوارض خطرناكی روی مفاصل و قلب می‌گذارد و ممكن است آینده كودك را به مخاطره بیندازد.
زمانی كه میكروب وارد بدن می‌شود، بدن نسبت به آن واكنش نشان می‌دهد و تب و درد شروع می‌شود. در صورت به تعویق افتادن درمان به مدت دو هفته، بدن موادی ترشح می‌كند كه این مواد روی مفاصل و دریچه‌های قلب اثر می‌گذارند. بیشتر مفاصل بزرگ در بدن درگیر می‌شوند كه این درگیری به صورت مهاجر است مثلا بیمار تا دیروز زانوی پای راستش درد می‌كرد ولی امروز مچ دست چپش درد می‌كند.
در یك مطالعه تحقیقاتی كه در آسایشگاه‌های آمریكا انجام شده است، حتی افرادی با سن ۱۸ سال كه از نظر مالی در موقعیت مناسبی قرار داشته‌اند و كمبود تغذیه و پوشاك نداشته‌اند، به علت ارتباط با افراد زیاد در یك فضای نزدیك، به این بیماری مبتلا شده‌اند.
به والدینی كه چند فرزند دارند توصیه می‌شود، همه فرزندان را نزدیك به هم در یك اتاق نخوابانند. در صورت نبود بیش از یك اتاق، آنها را با فاصله از هم بخوابانند. ممكن است یكی از فرزندان در مدرسه، آلوده به عامل بیماری شده باشد و شب هنگام با یك عطسه یا سرفه، دیگر فرزندان را آلوده سازد.
بهترین راه در این بیماری پیشگیری از ابتلا‌ به بیماری است و توصیه پزشك این است كه در صورت بروز تب و گلودرد، داروی پنی سیلین تجویز شود تا باكتری استرپتوكوك را خاموش كند. این مسأله كاملا ثابت شده كه پنی‌سیلین در جلوگیری از تب روماتیسمی و عوارض ناشی از آن بسیار موثر است. به هر حال، درمان گلودردها و سرماخوردگی‌ها را در فرزندان جدی بگیرید. چون یك سهل‌انگاری والدین، فرزند را با نارسایی‌های جدی قلبی مواجه می‌سازد.
در ۱۰ روز اول ابتلا به بیماری، پنی‌سیلین راه درمانی بسیار موثری است و پس از ۱۰ روز، استفاده از آسپرین خوراكی در درمان درد مفاصل به بیمار بسیار كمك خواهد كرد.‌

دكتر سیدحسن عارفی
متخصص قلب و استاد دانشگاه
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید