جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۹ اسفند ـ ۲۸ فوریه ـ اندیشه مثلث قدرت


۲۸ فوریه سفر یك هفته ای ریچارد نیكسون به جمهوری خلق چین پایان یافت كه به نوشته خود او مهمترین اقدام وی در طول زندگی سیاسی اش بود. در این دیدار ، نیكسون موفق شد كه با مائو بنیاد گذار چین نوین ملاقات كند . مذاكرات سیاسی او عمدتا با چوئن لای نخست وزیر چین و دستیار مائو صورت گرفت و این گفتگوها گاهی به هشت ساعت می رسید.
سفر نیكسون به چین كه نخستین دیدار یك رئیس جمهوری آمریكا از پر جمعیت ترین كشور جهان بود از سال ۱۹۶۷ كه نیكسون مقام عمومی نداشت قابل پیش بینی بود . نیكسون در سال ۱۹۶۷ در مقاله ای در نشریه « فارین افرز » نوشته بود كه چین را نمی شود بیش از این در انزوا نگهداشت . وی اضافه كرده بود كه تاریخ نشان داده است كه هر فرد و یا هر كشوری كه انزوا بر او تحمیل شده به صورت خطر بزرگتری در آمده است . چین یك چهارم جهان است و به همین نسبت انزوایش خطربیشتری دارد . وی در همین مقاله نوشته بود كه به سود آمریكاست كه به نوعی مثلث چین ، شوروی و آمریكا را به وجود آورد.
نیكسون پس از رسیدن به قدرت ، در مصاحبه ای كه در اكتبر ۱۹۷۰ در مجله تایم انتشار یافت گفته بود كه یك كار مهم در پیش است كه باید انجام دهد و آن رفتن به چین و حل مسائل فی مابین است .
نیكسون در ژوئیه ۱۹۷۲ با رهبران شوروی نیز با هدف تشنج زدایی مذاكره كرد ولی پیش از چیدن میوه های این سیاست دچار مسئله واتر گیت شد و ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید