سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

استفاده از هنر برای افزایش خلاقیت بچه‌ها


استفاده از هنر برای افزایش خلاقیت بچه‌ها
هنر تنها راهی است که بچه ها می توانند قبل از آموزش خواندن و نوشتن، احساسات خود را بیان کنند. بچه ها در سنین دو تا چهارساله از گذاشتن علامت هایی روی کاغذ به وجد می آیند. آنها کار خود را با کشیدن دایره آغاز می کنند و پس از مدتی قادر به ترسیم مربع و سایر اشکال هندسی می شوند و این ترتیب تلاش می کنند تا دنیای اطراف خود را ترسیم کنند. گاهی اوقات نیز علاقه مندند که بر اجرای مختلف نقاشی خود نام های خاصی بگذارند.
بچه ها تا سن ۷ سالگی، تلاش های بسیاری برای نشان دادن و مطرح کردن خود به خرج می دهند. طیف وسیعی از رنگ ها آنها را مجذوب می کند آنها بسیار مشتاق با یادگرفتن هستند و دائما در جست وجوی یافتن راهی برای ابراز عقاید خود هستند. از میان راه های معمول برای کمک به خلاقیت این بچه ها می توان به سفال، نقاشی، بازی با شن، گچ، مداد شمعی و آب اشاره کرد. بچه ها می توانند با استفاده از گل سفال و یا خمیرهای بازی اشکال متفاوتی را درست کنند.
در نقاشی بچه ها می توانند در مورد رنگ و فرم نقاشی تصمیم بگیرند. علاوه بر استفاده از مداد رنگی می توانند از گلوله های پنبه، کاه، اسفنج، پر، نخ و ... هم در نقاشی خود کمک بگیرند. استفاده از گچ و مواد شمعی هم روش مناسبی است. در صورتی که می توانید محل خاصی برای این فعالیت در نظر بگیرید تا بچه ها روی زمین و به مقیاس وسیع تر نقاشی بکشند زیرا بچه ها از این کار بسیار بیشتر از یک قلم و کاغذ لذت می برند. استفاده از آب هم یکی دیگر از روش هاست. اجازه دهید بچه ها اشیاء را در یک طشت آب غوطه ور کنند.
به این ترتیب آنها چیزهای زیادی در مورد وزن مواد و اندازه گیری آن می آموزند. اضافه کردن رنگ های مجاز در آب، شستن عروسک ها و سایر اسباب بازی ها هم می تواند به خلاقیت بچه ها کمک کند. فقط مواظب باشید آب را هدر ندهید. استفاده از تکنیک آب رنگ در نقاشی هم کمک موثری است. در هر حال با کمک به پرورش خلاقیت این بچه ها، در آینده جامعه ای کارآمدتر خواهیم داشت.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید