پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

رخشان بنی اعتماد


رخشان بنی اعتماد
رخشان بنی اعتماد در سال ۱۳۳۳ در تهران زاده شد.و تحصیلات خود را در رشته کارگردانی در دانشکده هنرهای دراماتیک به پایان برد.بنی اعتماد از سال ۱۳۵۲ به فعالیت تلویزیونی پرداخت و شروع به ساخت فیلم های کوتاه کرد.
بنی اعتماد در میان افراد جامعه به جستجو می پردازد و با تمرکز بر شخصیتی خاص موقعیت یک قشر از جامعه را بیان می کند و حساسیت بیننده را بر می انگیزد. او نه شخصیت را منفی نشان می دهد و نه از آن جانبداری می کند و در اکثر آثارش به افراد فرو دست و میانی جامعه پرداخته است .
دوره اول کاری بنی اعتماد از نوعی طنز تلخ سرچشمه می گیرد اما در دوره دوم کاری اش طنز تلخ جای خود را به فیلمهایی جدی تلخ و تاثیر گذار می دهد و به موضوع هایی عمیق تر و وسیع تر پرداخته می شود .وی در حیطه فیلم مستند نیز فیلمهایی را در کارنامه خود دارد که از آن جمله می توان به روزگار ما اشاره کرد.
بنی اعتماد سینمایی داستانی دارد و بر خلاف دیگر فیلمسازان زن نگاهی حقیقی تر و واقعی تر به زندگی دارد .
خارج از محدوده (۱۳۶۶) - زرد قناری (۱۳۶۷) - پول خارجی (۱۳۶۹) - نرگس (۱۳۷۰)برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی - روسری آبی (۱۳۷۳)جایزه بهترین فیلمنامه و جشنواره ۱۹۹۵ لوکارنو سوئیس - بانوی اردیبهشت (۱۳۷۶)جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فجر - باران و بومی (۱۳۷۷) اپیزودی از قصه های کیش - زیر پوست شهر (۱۳۷۹) - گیلانه (۱۳۸۳) - سفر رویا ( در حال ساخت)
منبع : مطالب ارسالی


همچنین مشاهده کنید