چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

داروهای محتوی ‏RNA‏ سلول‌های سرطان پروستات را از بین می‌برند


داروهای محتوی ‏RNA‏ سلول‌های سرطان پروستات را از بین می‌برند
داروهای شامل ‏RNA‏ تأثیر بسیار زیادی بر روی سلول‌های سرطان پروستات دارد. این داروها مسیر خود را بر روی سلول‌های سرطان پروستات پیدا می‌كند و بدون آنكه به سلول‌های سالم آسیب برساند، باعث از بین رفتن سلول‌های سرطانی می‌شود. آزمایش این داروها بر روی موش‌هایی كه به سرطان پروستات مبتلا بودند، نشان داد كه این داروها اندازه تومورها را در مقایسه با موش‌های كه از دارو استفاده نمی‌كند، تا حد بسیار زیادی كاهش داده است.
این دارو در دانشگاه ‏Duke‏ ساخته شده است و نتایج این آزمایش‌ها در مجله ‏Nature Biotechnology‏ به چاپ رسیده است. مراحل اولیه این تحقیق با ساخت داروهای شامل ‏RNA‏ آغاز شد. محققان با آزمایش این داروها به این نتیجه رسیدند كه داروهای شامل ‏RNA‏ با وجود اینكه تأثر بسیار زیادی بر روی سلول‌های سرطانی دارد، آثار جانبی بسیار كمی بر روی سایر سلول‌ها و ارگان‌ها می‌گذارد. تیم دانشگاه ‏Duke‏ به دنبال ساخت دارویی بود كه فقط سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار دهد.
به همین دلیل داروهایی را كه شامل تركیبی از دو ‏RNA‏ بود را مورد آزمایش قرار دادند. یكی از آنها ‏RNA‏ هدف است كه به پروتئین متصل می‌شود و دیگری ‏PMSA‏ كه می‌تواند سطح سلول‌های سرطان پوست را شناسایی كند.‏
در آزمایش‌های انجام شده بر روی موش‌ها حجم تومورها در مقایسه با موش‌هایی كه از دارو استفاده نكرده بود به نصف كاهش یافت. در حالی كه تومور موش‌هایی كه از دارو استفاده نكرده بود، گاهی اوقات حتی تا سه برابر رشد كرد. در موش‌های مورد آزمایش هیچ‌گونه آثار جانبی مشاهده نشد و این نتیجه برای استفاده این دارو بر روی انسان‌ها بسیار امیدواركننده است.
منبع : مجله مهندسی پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی


همچنین مشاهده کنید