شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

شرایط کودکان ـ بوتولیسم (مسمومیت با سم بوتولینوم)


بوتولیسم به نوع خاصی از مسمومیت غذائی گفته می‌شود. این مسمومیت به وسیله سمی ایجاد می‌شود که باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم تولید می‌کند. این باکتری از دستهٔ باکتری‌های ایجادکننده کزاز است و در همه جا وجود دارد. میکروب بوتولیسم در محیط بی‌هوازی (بدون اکسیژن) مانند کوزه‌هائی که درشان محکم بسته شده و به خوبی استریلیزه نشده‌اند، رشد می‌کند. بوتولیسم در اصل، در اثر مصرف غذهای کنسرو شده که به اندازه کافی در موقع مصرف گرم نشده‌آند به‌وجود می‌آید. غذاهائی که بیشترین احتمال مسمومیت را دارند، عبارتند از غذاهای دریائی، قارچ‌‌های گوشت و سبزیجات. میکروب و سم آن در خارج از آزمایشگاه قابل تشخیص نیستند. غذاهائی که به وسیله بوتولینوم آلوده شده‌اند می‌توانند ظاهر، مزه و بوئی طبیعی داشته باشند.
با پیشرفت در زمینهٔ بسته‌بندی تجارتی غذاها و کاهش در کنسرو کردن داخل خانه در نیمهٔ اول قرن بیستم، بوتولیسم هم اکنون به‌عنوان یک بیماری نادر در آمریکا شناخته شده است. ولی با علاقه جاری مردم به کنسرو کردن غذاها داخل خانه و &#۷۸۲;غذاهای طبیعی&#۷۸۲; (بدون مواد نگهدارندە) بوتولیسم بار دیگر در حال شایع شدن است.
بزرگسالان و کودکان بعد از سنین نوزادی تنها در صورتی وقتی مسموم می‌شوند که غذای آنها در اثر میکروب مسموم شده باشد. با این حال، گزارش‌های اخیر در مورد بوتولیسم کشنده در میان نوزادان نشان می‌دهد که میکروب بوتولیسم می‌تواند در روده نوزادان رشد کند و سم خطرناکی را داخل بدن آنها تولید کند. تنها غذای طبیعی که تاکنون این خاصیت برای نوزادان در آن مشاهده شده، عسل است. بنابراین شما نباید به نوزاد عسل بدهید. غذاهای خام و به‌طور نامناسب پخته شدهٔ دیگر می‌توانند منبع میکروب باشند.
ـ علائم و نشانه‌ها:
علائم بوتولیسم شامل تهوع، استفراغ اسهال و درد شکمی هستند که پس از دو ساعت با دو بینی (دوتا دیدن اجسام) گشاد شدن مردمک، اشکال در سخن گفتن، بلع و تنفس همراه می‌شود. تب و از دست رفتن آگاهی یا هوشیاری معمولاً وجود ندارد. این مسمومیت می‌‌تواند منجر به مرگ شود.
اگر کودک شما در عرض یک هفته بعد از خوردن غذاهای خام و یا در خانه تهیه شده، علائم را بروز داد، به بوتولیسم مشکوک شوید. اگر علائم بدکاری معده یا روده با فلج آغاز شونده در چشم‌ها و پائین‌رونده شروع می‌شود، علت آن می‌تواند بوتولیسم باشد. با این حال، تشخیص خانگی کلاً غیر قابل اعتماد است. در صورت بروز علائم بوتولیسم سریعاً با پزشک خود مشورت کنید.
ـ مراقبت خانگی:
ندارد. در موارد مشکوک بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
ـ موارد احتیاط:
۱. به کودکان غذاهای خام نشسته، پوست نکنده و یا غذاهای خوب پخته نشده، ندهید.
۲. به نوزادان عسل ندهید.
۳. به کودکان کنسروهای خراب شده یا باد کرده ندهید. قوطی‌های خراب شده می‌توانید سوراخ داشته باشند که از طریق آنها میکروب می‌‌تواند وارد غذا شود.
۴. بعضی از غذاهای تهیه شده در منزل مانند سبزیجات و گوشت، باید قبل از خوردن، سوراخ داشته باشند که از طریق آنها میکروب می‌تواند وارد غذا شود.
۵. بعضی از غذاهای تهیه شده در منزل مانند سبزیجات و گوشت، باید قبل از خوردن، حداقل برای ده دقیقه در درجهٔ حرارت حدود ۸۵ درجه سانتی‌گراد گرم شوند. زیرا خطر بوتولیسم وجود دارد.
۶. هنگامی‌که غذاها را در خانه کنسرو می‌کنید یا این‌که به آنها مواد نگه‌ دارنده می‌زنید، دقیقاً از دستور‌العمل‌های استریلیزاسیون پیروی کنید.
ـ درمان پزشکی:
تشخیص با پیدا کردن سم در نمونه‌های خورده شدهٔ غذا و محتویات معده، مدفوع و خون صورت می‌گیرد. درمان به وسیله تزریق ضد سم (ماده‌ای است که اثرات سم را خنثی می‌کند) انجام می‌گیرد. شستشوی معده، ملین‌ها و تنقیه، درمان آنتی‌بیوتیک و بستری در بیمارستان، ممکن است لازم باشد. ایمن سازی برای پیشگیری از بوتولیسم وجود دارد، ولی فقط در اشخاصی که در معرض خطر هستند، انجام می‌گیرد.
ـ عناوین مرتبط:
از دست رفتن آب بدن (کم آبی)، اسهال در کودکان بزرگسال، اسهال در کودکان خردسال، مسمومیت غذائی، استفراغ
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید