جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دانستنی‌های لازم درباره ماشین‌لباسشوئی


استفاده صحیح از دستگاه‌های برقی دوام دستگاه را بیشتر کرده و امکان بهره‌برداری از حداکثر راندمان ماشین را به ما می‌دهد.
انتخاب برنامه:
همیشه به‌ علامت‌های روی دستگاه توجه کنید. به‌خصوص در مورد انتخاب برنامه خشک‌کن دقت کنید حرارت بالا در برنامه خشک‌کن باعث چروک شدن البسه می‌شود، به‌خصوص اگر الیاف مصنوعی داشته باشد. قبل از شروع برنامه خشک‌کن باید حتماً اول با دور تند ماشین آبگیری داشته باشد.
۱. با توجه به نوع محصول و دمای مورد نیاز برای شستشو، برنامه را انتخاب کنید.
۲. لباس‌های سفید و رنگی را از هم جدا کنید.
۳. تا حد امکان لباس‌هائی را که از جنس مشابه دارند با هم بشوئید.
۴. شستن پرده احتیاج به‌دقت بیشتری دارد. از کاربرد برنامه‌های سنگین و پودر زیاد اجتناب کنید.
۵. جنس توری پرده باعث می‌شود کف زیادی تولید شود که با آبکشی از پرده خارج نشده و پرده زودتر می‌پوسد.
۶. لباس‌های پشمی را در ماشین بیاندازید، اگر برنامه ماشین را روی لباسهای پشمی تنظیم کرده باشید، مطمئن باشید که شستشوی ماشین به آنها صدمه‌ای نخواهد زد.
۷. لباس‌های نو، به‌خصوص اگر رنگی باشند می‌تواند به سایر لباس‌های رنگ پس دهد، بهتر است اولین بار آن‌ها را جداگانه بشوئید.
۸. استفاده از مواد سفیدکننده یا ضدعفونی کننده و از این دست، فقط برای محصولی قابل مصرف است که مقاومت کافی نسبت به این نوع مواد شیمیائی داشته باشند.
ظرفیت دیگ لباسشوئی:
۱. میزان لباس در داخل لباسشوئی باید به اندازه‌ای باشد که دست شما به‌راحتی داخل دستگاه برود.
۲. براس لباس‌های کثیف بیشترین ظرفیت ماشین ۵/۴ کیلوگرم،
۳. برای لباس‌های خیلی کثیف بیشترین ظرفیت ماشین ۵/۳ کیلوگرم،
۴. برای لباس‌هائی که الیاف مصنوعی دارند و رنگی هستند ۵/۲ کیلوگرم،
۵. برای لباس‌هائی که بافت لطیفی دارند ۵/۱ کیلوگرم،
۶. برای لباس‌هائی که پشمی هستند ۱ کیلوگرم،
۷. البسه کوچک مانند جوراب و غیره را بهتر است داخل کیسه توری گذاشته و سپس اقدام به شستشو نمائید.
ماشین‌لباسشوئی را بیشتر از ظرفیت آن پر نکنید.
مواد پاک‌کننده:
نوع و مقدار ماده پاک‌کننده مورد نیاز بستگی به‌نوع محصول، میزان پر کردن ماشین‌لباسشوئی، درجه کثیفی لباس و سختی آب دارد. مصرف مقدار بیش از نیاز مواد پاک‌کننده در روند شستشو بی‌اثر است ولی می‌تواند به آلودگی بیشتر محیط زیست منجر شود. کم مصرف کردن مواد پاک‌کننده باعث عوض شدن رنگ لباس‌ها به‌خصوص طوسی شدن لباس‌های سفید و رسوب کلسیم در دیگ لباسشوئی در اثر حرارت شود. جهت کارآئی بیشتر توصیه می‌شود کشوی جاپودری متناوباً تمیز گردد در صورت استفاده از مواد پاک‌کننده مایع حتماً به دستورالعمل کارخانه سازنده توجه کنید. ممکن است استفاده از این قبیل مواد باعث تیره رنگ شدن آب تخلیه شده شود ولی در کاربرد شستشو اثر نامطلوبی نخواهد داشت.
محافظت از دیگ:
جنس دیگ ماشین‌لباسشوئی استیل بسیار مرغوب است، ولی در هر حال، اشیاء تیز مانند گیره کاغذ، سنجاق قفلی و... می‌تواند آن را خراش بدهد. بهتر است این اشیاء را از لباس جدا نموده دکمه‌ها را باز کنید و جیب لباس‌ها را کاملاً خالی کنید و بعد داخل ماشین بیاندازید. بعد از هر شستشو هم در دیگ را نبندید تا جریان هوا، دیگ را خشک کند.
بدنهٔ ماشین‌لباسشوئی:
بدنهٔ ماشین رنگ شده است و می‌توانید با استفاده از یک دستمال نرم و مواد پاک‌کننده ملایم آن را به‌راحتی پاک کنید. مواد پاک‌کننده قوی رنگ بدنه را می‌برد. بعد از استفاده از مواد کننده حتماً با یک دستمال خشک بدنهٔ آن را خشک کنید.
قطع جریان برق:
اگر وسط کار ماشین برق برود، درب ماشین را باز نکنید زیرا آب درون دیگ بیرون می‌ریزد. اگر این امکان وجود دارد که برق طولانی مدت قطع باشد مطمئن شوید که سیم برق را کشیده‌اید، شیر آب را ببندید و اگر آب درون دیگ داغ است، صبر کنید تا خنک شود بهتر است از دستکش استفاده کنید به کمک لوله اتصالات فاضلاب و لگنی که ظرفیت کافی داشته باشد (روی زمین قرار بگیرد) آب درون دیگ را مرحله به مرحله خارج کنید.
لباسشوئی‌ها ظرفیت مشخصی دارند، از وارد کردن فشار کاری بیشتر خودداری کنید و در صورت امکان در هر شستشو از ظرفیت نزدیک به کامل آن برای صرفه‌جوئی در مصرف برق استفاده کنید. بهترین زمان استفاده از ماشین‌لباسشوئی و لوازم پرمصرف ساعت یک بامداد تا ۱۶ می‌شود.
برای صرفه‌جوئی در مصرف آب، ماده شوینده و دوام بیشتر لباسشوئی سعی کنید همیشه از ظرفیت نزدیک به کامل دستگاه خود استفاده کنید.
در صورتی‌که از شیر قابل تنظیم آب گرم اصلی ساختمان برای ماشین‌لباسشوئی می‌خواهید استفاده کنید، از یک کارشناس بخواهید تا جریان برق را از گرمکن ماشین‌لباسشوئی قطع کند. (در صورت امکان با توجه به کاهش فراوان مصرف برق توصیه می‌شود)
بعد از هر بار استفاده از ماشین‌لباسشوئی، درب اصلی و فیلتر جمع‌آوری اشیاء ریز را باز بگذارید تا جریان هوا، محفظه اصلی را خشک کرده و از پوسیدگی آن جلوگیری شود. (هنگام باز کردن فیلتر، یک سینی زیر محل یاد شده بگذارید تا آب باقیمانده در سطح زمین پخش نشود) در صورتی‌که در محل قرارگیری ماشین‌لباسشوئی سوسک و حشرات خزنده وجود دارند، نسبت به مسدود کردن قسمت‌های زیر ماشین‌‌لباسشوئی، حفره‌های پشتی و زیرسقفی توسط تورهای فلزی اقدام کنید. (آسیب‌رسانی سوسک‌ها به عایق قسمت‌های برق‌رسانی و خوردگی شیلنگ‌های ورود و خروج آب در ماشین‌لباسشوئی، احتمال ایجاد اتصال و آتش‌سوزی را تشدید می‌کند). بیشتر ماشین‌های لباسشوئی در ایران از سیستم آب سرد استفاده می‌کنند و سیستم گرم‌کننده یک جزء جدا از شوینده است، بر طبق بررسی‌های انجام شده در یکی از شرکت‌های تولیدکننده، در هر روز شستشو ماشین‌های شوینده از ۳۵۰۰ وات مصرفی ۲۷۰۰ وات آن صرف گرم کردن آب می‌شود و ماشین‌هائی که از آب گرم شده در خارج از سیستم استفاده می‌کنند، با توجه به درجه حرارت آب ورودی در حدود ۲۰۰۰ وات ساعت صرفه‌جوئی در انرژی هستند. در خانواری که دو بار در هفته از ماشین لباسشوئی استفاده می‌کند، در صورت استفاده از آب گرم بیرونی می‌توان به صرفه‌جوئی ۲۰۰ کیلووات ساعت در سال دست یافت.
برای صرفه‌جوئی در مصرف آب گرم و همچنین برق، بهتر است صبر کنید تا لباس‌هائی که باید شسته شوند به‌حدی برسند که ظرفیت ماشین، تکمیل شود و در صورت امکان فقط شستشو را با آب گرم انجام دهید و لباس‌ها را با آب سرد، آبکشی کنید.
سالی یکبار، فیلترهای آب گرم و سرد را که در پشت ماشین قرار دارند، تمیز کنید.
سایر نکات نگهداری از ماشین‌لباسشوئی
۱. در ماشین‌لباسشوئی را باز قرار ندهید.
۲. فاصله بین ماشین و دیوار بیش از ۵ سانتی‌متر باشد.
۳. از پودرهائی که زیاد کف می‌کنند استفاده نکنید.
۴. قبل از توقف کامل مخزن شستشو در لباسشوئی را باز نکنید.
۵. بیش از حد مجاز که در کاتالوگ مشخص شده است لباس نریزید.
۶. بعد از شستشو آب باقیمانده در لاستیک دور در را تخلیه و سپس آن را خشک کنید.
۷. بعد از چند بار شستشو محفظه جاپودری را تمیز کنید.
۸. هر چند وقت یکبار فیلتر لباسشوئی را تمیز کنید.


همچنین مشاهده کنید