پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

آیا سلام دادن به ائمه علیهم‏السلام در جهات مختلف سند معتبری دارد یا خیر؟


آیا سلام دادن به ائمه علیهم‏السلام در جهات مختلف سند معتبری دارد یا خیر؟
برخی بزرگان، سلام به پیامبر صلی‏الله‏علیه‏وآله و همه امامان، حتی به امام رضا علیه‏السلام را رو به قبله می‏دهند و از آن جا كه همه معصومان و مسلمانان، رو به قبله دفن شده‏اند، سلام در جهت قبله، از تناسب بیشتری نسبت به سایر جهات برخوردار است. برخی بزرگان و بسیاری از مردم، پس از پایان نماز و تمام شدن مراسم، نخست رو به قبله، به حضرت سیدالشهدا علیه‏السلام، چنین سلام می‏دهند: «السلام علیك یا ابا عبدالله. السلام علیك یابن رسول الله. السلام علیكم و رحمهٔ الله و بركاته» و بعد رو به طرف خراسان، به حضرت رضا علیه‏السلام، چنین سلام می‏دهند: «السلام علیك یا علی بن موسی الرضا المرتضی. السلام علیك یا معین الضعفا. السلام علیكم و رحمهٔ الله و بركاته» و آن گاه، رو به قبله، به حضرت حجهٔ بن الحسن، این چنین سلام می‏دهند: «السلام علیك یا صاحب الزمان. السلام علیك یا شریك القرآن و یا قاطع البرهان. السلام علیكم و رحمهٔ الله و بركاته».
بنابراین، سلام دادن به امامان، در جهت قبله، با توجه به موقعیت جغرافیایی، انجام می‏گیرد و از جهت تنوع و توجه بیشتر برای مردم، قابل توجیه می‏باشد.
اما علت این كه از میان امامان، سلام دادن به امام حسین، امام رضا و امام زمان علیهم‏السلام، از اولویت خاصی برخوردار است، این است كه نسبت به زیارت حضرت امام حسین علیه‏السلام، توصیه زیادی از سوی ائمه شده است و فرموده‏اند: اگر از راه دور هم سلامی به آن حضرت داده شود، ثواب زیارت آن بزرگوار را دارد. سلام به حضرت رضا علیه‏السلام نیز از شعارهای شیعیان دوازده امامی است؛ زیرا انشعابات شیعه تا امام كاظم علیه‏السلام ادامه داشته، ولی كسانی كه حضرت رضا علیه‏السلام را به امامت پذیرفته‏اند، سایر ائمه دوازده‏گانه را نیز قبول دارند. سلام بر امام زمان علیه‏السلام نیز به جهت آن است كه امام زنده زمان ما و حجهٔالله و بقیهٔالله در زمین است. سلام دادن به سایر امامان معصوم علیهم‏السلام، پیامبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏وآله و حضرت زهرا علیهاسلام، در حالی كه رو به قبله هستید، ثواب فراوانی دارد.
منبع : پرسمان


همچنین مشاهده کنید