پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

فشار خون بالا


فشار خون بالا
Hypertension اصطلاحی پزشكی است كه برای بیان بیماری افزایش فشار خون بكار می رود. این بیماری هنگامی ایجاد میشود كه فشار خون داخل رگهای خونی افزایش می یابد. قلب و سیستم عصبی و سیستم كلیوی و اندازه مویرگ های خونی مجموعا عواملی هستند كه در محاسبه فشار خون دخیل میباشند. در ۹۵% از افرادی كه به این بیماری دچار می شوند علت ابتلا كاملا مشخص نیست. دانش پزشكی اگر چه موفق شده است تا این بیماری را تشخیص دهد و درمان نماید اما هنوز علت اصلی ابتلا به این بیماری مشخص نیست.
پزشكان و دانشمندان و محققین برای جلوگیری از ابتلا و همچنین مراقبت بهتر از بیماران مراحل زیر را پیشنهاد می كنند:
▪ راهی برای كاهش دادن استرس هایتان پیدا نمایید. ورزش، ریلاكسیشن(قرار دادن بدن در شرایطی آرام و بی دغدغه و بدون فشار و تنش) و تنفس عمیق راهی خوب برای بدست آوردن و بازیابی انرژی تان و احساس سبكی و راحتی است.
▪ همچنین از نظر رژیم غذایی: غذاهای حاوی نمك مانند گوشتهای كنسروی و فرآوری شده،غذاهای كنسروی و انواع پنیرها و ... نیز برای شما مضرند.
▪ غذاهای رستورانی نیز اكثرا بیش از حد لازم حاوی نمك می باشند و لذا مصرفشان ضرر دارد
اگر در منزلتان غذا می خورید فقط مقدار كمی نمك به غذا اضافه كنید( در صورت امكان اصلا اضافه نكنید) و ▪ از مصرف نمك سر سفره نیز خودداری بعمل آورید.
▪ عدم مصرف زیاده از حد نمك می تواند میزان احتباس آب و مایعات را در بدن كاهش داده و در نتیجه حجم خونتان تا حدودی كاهش یافته و از فشار بالای خونتان نیز كاسته خواهد شد.
▪ از مصرف زیاد چربی های اشباع كه معمولا در فرآورده های گوشتی و فرآورده های شیری زیاد هستند خودداری نمایید.
منبع : سایت تغذیه و رژیم درمانی


همچنین مشاهده کنید