پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

احساس فراموشی دروس قبل از آزمون طبیعی است


احساس فراموشی دروس قبل از آزمون طبیعی است
یكی از حالاتی كه برای تعدادی از داوطلبان ساعاتی قبل از برگزاری آزمون رخ می‌دهد، احساس فراموشی مطلبی‌است كه آن را به خوبی‌فرا گرفته اند.
لازم به یادآوری است كه وقوع این حالات را باید طبیعی تلقی كرد و معمولاً در دقایق اول شروع آزمون این حالات ظاهر می‌شود و پس از آن از بین می‌رود.یكی از دلایل توفیق یك داوطلب نسبت به داوطلب دیگر، آرامش داشتن در جلسه امتحان است و خود داوطلب بهتر از هركس دیگر می‌تواند عوامل آرامش‌زا را بشناسد و در كنترل چنین فضایی نقش اصلی را ایفا كند. مهم‌ترین عامل در استقرار آرامش روحی و روانی برای داوطلب، ذكر خداوند متعال و توكل كردن به اوست.
سازمان سنجش همه ساله برای حضوری آماده و موفق در جلسه آزمون، توجه به چند توصیه و رعایت نكات بهداشتی را یادآوری و تاكید می‌كند:
۱) چند روز باقیمانده تا كنكور را سعی كنید كه از غذاهای مقوی، خوب و كم حجم استفاده كنید.
۲) خوردن صبحانه، ناهار، شام و میان‌وعده‌ها را فراموش نكنید.
۳) چند روز قبل از آزمون سعی كنید خواب كافی داشته باشید و صبح‌ها زودتر بیدار شوید.
۴) روز آخر یا روز قبل از آزمون را آزاد بگذارید و به یك تفریح مناسب بپردازید و استراحت كنید.
در روزهای باقیمانده تا كنكور سعی كنید از قرار گرفتن در شرایط هیجانی پرهیز كنید. از رفتن به مكان‌های پرهیجان نظیر مكان‌های ورزشی (استادیوم) یا مراسم بسیار شاد كه هیجان شما را تشدید می‌كند، دوری كنید. از دیدن برنامه‌های خیلی شاد صرفنظر كنید بیشتر سعی كنید در فضاهای آرام‌تری حضور داشته باشید.
فراهم آوردن محیطی آرام، دوستانه و به دور از هر گونه تشنج، ناآرامی ‌و هیجان، نقش بسیار مهمی ‌در تقویت روحیه و كاهش اضطراب و در نهایت، افزایش میزان موفقیت داوطلبان خواهند داشت. خودتان را دست‌كم نگیرید. ارزیابی ‌ضعیف از خود و ناچیز دانستن اندوخته‌های علمی، اعتماد به نفستان را تضعیف می‌كند. افكار منفی را از خود دور كنید، مطمئن باشید كه توانمند، قوی، با اراده، مصمم و دارای روحیه قوی هستید.
منبع : تهران امروز


همچنین مشاهده کنید