جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

توصیه برای رعایت ”بهداشت روانی“ در مادران و کودکان


ناراحتی‌های روانی؛ علائم اخطار کننده کدام است؟
آمار نشان می‌دهد که ۱ درصد از جمعیت از اختلالات روانی شدید و ۱۰ درصد آنها از اختلالات روانی خفیف در رنج هستند. پنج پیام بهداشتی اساسی نوشته حاضر می‌تواند تا حدی از بروز ناراحتی‌های روانی بکاهد. در بیماری‌های روانی تغییرات غیرطبیعی در رفتار و روان شخص به‌وجود می‌آید و باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌های فرد می‌شود.
۱. مراقبت‌های بهداشتی دوران بارداری در پیشگیری از ناراحتی‌های عصبی نوزاد نقش مهمی دارد.
- هر زن باردار در دوران حاملگی باید به مراکز بهداشتی یا خانه بهداشت مراجعه کند تا تحت مراقبت قرار گیرد.
- کم‌خونی زن باردار روی بچه اثر می‌گذارد، بنابراین در خانه‌های بهداشت یا مراکز بهداشتی قرص تجویز می‌شود.
- مادری که بخواهد فرزند سالمی به‌دنیا آورد، باید نسبت به تغذیه دقت لازم را داشته باشد. تغذیه ناکافی و ناقص می‌تواند ضایعاتی را در رشد روانی نوزاد ایجاد کند.
- زن‌ باردار در زمان بارداری به‌خصوص سه ماهه اول آن نباید در معرض اشعه ایکس قرار گیرد.
- در تمام طول بارداری زن باردار باید مواظب سلامتی خود باشد، از تماس با افراد بیمار دوری کند. مبتلا شدن زن باردار به بیماری‌هائی مانند سرخچه، یرقان و سیفلیس روی جنین اثر گذاشته و ایجاد اختلالات ذهنی می‌کند.
۲.تغذیه مناسب باعث تکامل رشد روانی کودک می‌گردد.
- مهم‌ترین سال‌های رشد برای کودکان تا سن ۲ سالگی است. رشد مغز از ۴ هفته بعد از بارداری شروع شده و پس از ۲ سال به حداکثر کامل شدن می‌رسد. نداشتن تغذیه خوب برای کودک در این سال‌ها مشکلات روانی به‌وجود می‌آورد.
- بهترین غذا برای کودک مخصوصاً در سال اول تولد، شیر مادر است. شیر مادر، بر رشد روانی و عاطفی کودک اثر می‌‌گذارد. بدین ترتیب وقتی مادر برای شیر دادن به بچه، او را در آغوش می‌گیرد کودک از نظر محبت ارضاء شده و احساس امنیت و آرامش می‌کند.
۳. محیط اجتماعی کودک در رشد روانی کودک تأثیر مستقیم دارد.
- محیط اجتماعی کودک شامل خانواده، مدرسه و جامعه است. وظیفه اصلی در رشد روانی کودک به‌عهده خانواده است و کودک نیاز به محبت و امنیت دارد.
- تعداد زیاد بچه در یک خانواده مانع از رسیدگی کامل پدر و مادر به فرزندان می‌شود.
۴. خانواده‌ها باید از علائم اخطارکننده ناراحتی‌های روانی آگاه باشند.
- اگر بچه‌ای با شدت کم و یا افت زیاد به‌مدت طولانی گریه کند، ممکن است دلیل بر آسیب مغزی باشد.
- تغییر در رفتار و اختلال در کار و فعالیت از دلائل ناراحتی روانی است، از این تغییرات می‌توان به یک گوشه‌نشینی، کم خوابی و بی‌اشتهائی اشاره کرد.
- در صورتی‌که راه رفتن، صحبت کردن، نشستن و گردن گرفتن کودک مانند کودکان دیگر نبود و خیلی از آنها عقب بود باید به مراکز بهداشتی مراجعه شود.
۵. آموزش‌های الهی در پیشبرد برنامه‌های بهداشت روان فرد و اجتماع مؤثر است.
- از ویژگی‌های آموزش الهی این است که باعث آرامش فکری و قلبی، سلامت خانوادگی و اجتماعی، سلامت جسمی، روانی، روحی و کنترل بر هوای نفس می‌شود.
- مطرح کردن و آموزش مسائل دینی بهتر است از کودکی شروع شود.
- پیامبر اسلام کودکان را به‌عنوان پیشاهنگ خانواده‌ها تلقی می‌کند بنابراین احترام به شخصیت کودک باید مورد توجه فراوان قرار گیرد.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید