جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

واکسینه کردن کودک بیمار


دلائل اصلی این‌که والدین، کودکان خود را به موقع برای واکسناسیون به مراکز نمی‌آورند، وجود سرماخوردگی، اسهال یا سایرر بیماری‌های خفیف کودکان است. حتی ممکن است کودکی با بیماری خفیف یا سوء تغذیه برای واکسناسیون آورده شود ولی کارمندان بهداشتی با تزریق واکسن به آنان مخالفت کنند که این کار غلط است. اکنون می‌‌دانیم که واکسینه کردن کودکانی که از بیماری‌های خفیف یا سوء تغذیه رنج می‌برند، هیچ اشکالی ندارد. پس از تزریق، کودک ممکن است گریه کند، تب او بالا رود، بدنش کمی کهیر بزند و یا محل تزریق کمی زخم شود. مانند هر بیماری دیگر باید به او غذا و مایعات فراوان داده شود. مخصوصاً تغذیه با شیر مادر کمک‌کننده است. اگر مسئله مهم به‌نظر می‌رسد و یا بیش از سه روز طول کشیده است، کودک باید به مراکز بهداشت برده شود.
- تمام زنان بین سنین ۱۵ تا ۴۴ سال باید علیه بیماری کزاز واکسینه شوند.
در بسیاری از نقاط دنیا، مادران با وضعیت غیر بهداشتی زایمان می‌کنند، این مسئله مادر و کودک را در معرض خطر کزاز قرار می‌‌دهد و از هر صد کودک به دنیا آمده، یک کودک جان خود را بر اثر بیماری کزاز از دست خواهد داد.
میکروب کزاز در زخم‌ها و بریدگی‌های آلوده رشد می‌کند. به‌طور مثال، اگر بند ناف نوزاد با چاقوی آلوده بردیده شود و یا از نخ و پارچه کثیف جهت بستن بند ناف استفاده شود، کودک به بیماری کزاز مبتلا خواهد شد. هر شیئی که برای بریدن ناف استفاده می‌شود، اول باید تمیز، سپس جوشانده یا به وسیله شعله آتش ضدعفونی شده بعد سرد شود.
اگر میکروب کزاز بدن مادر شود و اگر او علیه کزاز واکسینه نشده باشد زندگی او نیز در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
کلیه زنان سنین باروری باید بر علیه کزاز واکسنه شوند. کلیه زنانی که باردار می‌شوند باید جهت اطمینان از واکسینه شدن آنان بر علیه بیمار کزاز کنترل شوند. از این طریق هم مادران و هم فرزندان تازه متولد شده آنان مصون خواهند شد.
اگر زنی هنوز واکسینه نشده است، به محض این‌که باردار شد، باید اولین نوبت واکسن کزاز را دریافت نماید. نوبت دوم ۴ هفته پس از تزریق اول است.
تزریق دوم باید لااقل دو هفته قبل از زایمان انجام شود. سومین نوبت باید ۶ تا ۱۲ ماه پس از دومین تزریق یا در خلال بارداری بعدی تزریق گردد. این سه نوبت واکسیناسیون کزاز، مادر و نوزادش را برای ۵ سال محافظت می‌کند. تمام نوزدان باید در خلال سال اول زندگی علیه کزاز واکسینه شوند.
اگر دختر یا زنی ۵ نوبت بر علیه بیماری کزاز واکسینه شده باشد، در تمام سال‌های باروری در برابر این بیماری مصون می‌گردد. همچنین همه فرزندان او احتمالاً در طول چند هفته اول زندگی خود ایمن خواهند بود.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید