پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

طلا Gold


طلا Gold
▪ جلا :
فلزی
▪ چگالی :
۱۹۰۳
▪ رنگ :
زردطلایی
▪ فرمول شیمیایی: ِAu
▪ سیستم تبلور :
كوبیك
▪ رسانای جریان الكتریسیته :
خوب
با فرمول شیمیایی Au و در سیستم كوبیك متبلور می‌شود بلورها عمدتاَ نامنظم هستند و به صورت رشته‌ای مشبك و شاخه‌ای دیده می‌شوند. همچنین به صورت نامنظم و یا توده‌های فلسی هم دیده می‌شوند. به حالت خالص بسیار نادر دیده می‌شود. طلای معمولی تقریباً همیشه محتوای مقداری نقره ۴ تا ۱۵ درصد است. رنگ آن زرد طلایی و در بعضی از گونه‌های آن به رنگ نقره‌ای تا زرد روشن دیده می‌شود. جلای آن فلزی است. چكش‌خوار و كشش‌پذیر است. چگالی بالایی دارد، برای طلای خالص ۱۹/۳۰ و برای انواع دیگر ۱۵/۶ تا ۱۸/۳ می‌باشد. رسانای خوب برقی و دمایی است.
● ویژگی شاخص:
به واسطه رنگ زرد طلایی آن سختی كم كه به آسانی با چاقو بریده می‌شود. چكش‌خواری، چگالی زیاد و اكسید نشدن در مجاورت هوا قابل شناسایی می‌باشد. در اسیدها حل نمی‌شود. تنها در تیزاب (۳ قطره Hcl با یك قطره HNo۳ حل می‌شود ) در ۱۰۶۳ درجه سانتی‌گراد می‌گدازد.
● پیدایش:
این كانی در طبیعت دارای گسترش زیاد ولی مقدار كم است. و معمولاً در رگه‌هایی كه از نظر منشاء با سنگهای سیلیسی و آذرین ارتباط دارند یافت می‌شود. همراه با كانیهای نقره‌دار و مس‌دار دیده می‌شود. مهمترین منشاء طلا در رگه‌های هیدروترمالی كوارتز طلا دار است. در نهشته‌های آواری یا پلاسر هم دیده می‌شود.
● كاربرد:
از نظر مالی اهمیت شایان توجهی دارد. برای تزئین اشیاء و اسبابهای فیزیكی و شیمیایی مصرف می‌شود. در ساختن وسایل علمی و مصارف دندانپزشكی نیز مصرف می‌شود.
منبع : سایت مفاهیم


همچنین مشاهده کنید