جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۲ بهمن ـ ۱۱ فوریه ـ تمجید پی در پی مقامات دولت حزب دمکرات آمریکا از کارهای دکتر امینی نخست وزیر وقت


چستر باولز مشاور ویژه و دستیار نزدیك جان اف كندی رئیس جمهوری وقت آمریكا ازحزب دمكرات در دیدار ازایران در این روز در بهمن ماه ۱۳۴۰ ( فوریه ۱۹۶۲ ) از كارهای اصلاحی دكتر علی امینی نخست وزیر وقت كه اواخر دهه ۱۹۹۰ در پاریس فوت شد به ویژه برنامه اصلاحات ارضی او تمجید كرد . پیش از وی ، تالبوت معاون وزیر خارجه امریكا كه به تهران آمده بود از مبارزه دولت دكتر امینی با فساد اداری و تعقیب قضایی بیش از چهارصد مقام و كارمند دولت قدرشناسی كرده بود . قبل ازاو نیز اورل هریمن عضو كابینه آمریكا ضمن دیدار از ایران از برنامه اصلاحات دولت امینی تقدیر بعمل آورده بود. مقامات آمریكائی صندوق بین المللی پول هم برنامه های صرفه جویی دكتر امینی را مورد تقدیر قرار داده بودند.
دكتر امینی كه در جریان اعتصاب و تظاهرات وسیع معلمان مدارس ابتدایی و موسطه تهران در اردیبهشت سال ۱۳۴۰ نخست وزیر شده و برجای شریف امامی نشسته بود و شهرت داشت كه مورد حمایت رئیس جمهوری وقت آمریكاست اصلاحات خود را انقلاب سفید نام نهاده بود .
نور الدین الموتی وزیر دادگستری او بسیاری از مقامات سابق از جمله ابتهاج ، مهام ، فرود و ...رابه اتهام سوءاستفاده های ادارای تحت تعقیب قرار داده بود. برنامه صرفه جویی او صدای شاه را هم در آورده بود. وی فروش ارز به مسافران را محدود ، ورود اشیاء لوكس را تنها با ارز آزاد مجاز كرده بود و....
دكتر امینی در دوران نخست وزیری خود كه تا تیرماه ۱۳۴۱ ادامه داشت بیش از هر نخست وزیر دیگر ایران نطق ایراد كرد و رادیو دولتی مجبور بود كه نطقهای او را به طور كامل پخش كند . تشكیل اجتماعات را در میدان جلالیه ( پارك لاله امروز) آزاد كرده بود ، ولی هنگامی كه جبهه ملی میتینگهای خود را در آنجا برگزار كرد دستگیری ها آغاز شد كه امینی آن را به به حساب شاه و عوامل او گذاشت. در زمان دكتر امینی از سانسور مطبوعات تا حدی محسوس كاسته شده بود . در همین زمان بود كه مهندس مهدی بازرگان با اطلاع دكتر مصدق كه در تبعید بود نهضت آزادی ایران را تاسیس كرد.
دكتر امینی با وجود حمایت های آمریكا از او، بعدا گله كرد كه دولت آمریكا در طول حكومت او تنها ۶۰ ــ ۷۰ میلیون دلار به ایران كمك كرده بود . وی در ماههای بهمن و اسفند ۱۳۴۰یك سفر طولانی به اروپا انجام داد ، ولی موفق به دریافت كمكهای مالی قابل توجه از اروپائیان نشد.
بر سر بودجه ارتش با شاه اختلاف شدید پیدا كرد كه گفته شد شاه شكایت او را به حامیانش در واشنگتن كرده بود و بالاخره بر اثر همین موضوع هم كناره گیری كرد و علم جای اورا گرفت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید