شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

دیابت بر اثر تغذیه نامناسب


دیابت بر اثر تغذیه نامناسب
پیشرفت شغلی و کاری در مردان ۳۵تا ۷۰سال اغلب مهمتر از تغذیه سالم و درست ، ورزش ، داشتن وزن مناسب و تناسب اندام است . این موضوع بیشتر در مردانی صدق می کند که می بایست بهتر از هر کس دیگری اهمیت تغذیه درست با ورزش و... را بدانند؛ یعنی کسانی که در مراکز درمانی و پزشکی مشغول به کار هستند.
عواملی مانند تغذیه ، ورزش و... تاثیر مستقیمی در میزان ابتلای افراد به بیماری دیابت دارد. در این بررسی ، عادت های غذایی بیش از ۴۰هزار مرد ۴۰تا ۷۵سال مورد پرسش قرار گرفت . همه شرکت کنندگان در این بررسی ، در مراکز درمانی و پزشکی مشغول به کار بودند و در آغاز بررسی هیچ گونه بیماری قلبی ، عروقی ، دیابت و سرطان نداشتند.
با توجه به نتایج پرسش و پاسخها، دانشمندان دو گروه مختلف از مردان را طبقه بندی کردند. گروه اول سبزی ، میوه ، ماهی ، مرغ و غلات و گروه دوم گوشت قرمز، کنسرو ماهی ، سیب زمینی سرخ شده و دیگر محصولات پرچربی ، غلات شیرین شده ، شیرینی و دسر به مقدار زیاد مصرف می کردند. ۱۲سال بعد، دانشمندان این مردان را دوباره آزمایش کردند تا خطر ابتلا به بیماری دیابت را مشخص کنند؛ بعلاوه آنها عواملی مانند وضع جسمانی فرد، حرکات بدنی و سیگار کشیدن را هم در نظر گرفتند.
● نتایج بدین ترتیب بود:
خطر ابتلا به دیابت در مردانی که از تغذیه و روش زندگی سالم و درست بهره می بردند، به مراتب کمتر از حد معمولی بود؛ اما در مردانی که تغذیه و روش زندگی شان نادرست بود، این خطر تا ۲برابر حتی بیشتر افزایش می یافت . در افرادی که در آنها اضافه وزن و کمبود حرکات بدنی دیده می شد، خطر ابتلا به بیماری دیابت از نوع دوم ، به مراتب بالا بود. بررسی و مطالعات صورت گرفته ثابت می کند که عادتهای غذایی ، تاثیر روشن و مشخصی در میزان ابتلای افراد به بیماری دیابت از نوع دوم دارد.
منبع : سایت تغذیه و رژیم درمانی


همچنین مشاهده کنید