جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

قبل از سوءتفاهم گفت وگو کنیم


قبل از سوءتفاهم گفت وگو کنیم
«پیش از ازدواج چشم ها را خوب باز كنید و بعد از آن، كمی آن ها را روی هم بگذارید.»
بی تردید در زندگی زناشویی دلخوری ها، شكایت ها و مشاجره ها بسیار است در غیر این صورت باید نگران ادامه زندگی بود، زیرا به یقین رابطه زوجین به سردی می گراید.
در زندگی زناشویی روزهایی وجود دارد كه زن و مرد حرف هایی می زنند و یا كارهایی انجام می دهند كه موجب رنجش هم می شوند و در آخر نیز گاهی كار به جر و بحث شدید و... می كشد.
یكی از دلایلی كه سبب می شود زن و شوهر نتوانند با یكدیگر به درستی صحبت كنند آن است كه زوجین فن گفت وگو را بلد نیستند و نمی دانند واقعاً مساله و مشكل زندگیشان كجاست؟ چه مساله ای در زندگی آنان به وجود آمده است كه زن و مرد را آزار می دهد.
بنابراین نخستین گام برای رفع مشكل موجود، گفت وگو است. شروع صحبت باید به گونه ای باشد كه برای زوجین قابل قبول باشد. هنر گفت وگو شیوه ای دارد كه اگر به همه ظرایف آن توجه شود بی تردید پایانی خوش خواهند داشت ابتدا یادمان باشد در پی محكوم كردن همسرمان نباشیم. هیچ گاه جملات خود را چنین آغاز نكنید: «یادت هست كه دیروز یا دیشب به من چی گفتی؟» یا «تو چرا این طوری حرف می زنی؟»
هیچ گاه به محض آن كه همسرتان وارد منزل شد با بحث های خسته كننده و تنش آمیز سر صحبت را باز نكنید. چنین شروعی بار منفی به همراه خواهد داشت و سبب جبهه گیری و بحث از سوی زن و مرد می شود.
پس از این كه زمان برای گفت وگو مناسب شد نوبت به طرح صحیح مساله می رسد. به یاد داشته باشید در شرایط و زمانی مسایل خود را مطرح كنید كه همسرتان آمادگی شنیدن داشته باشد و همواره در ابتدای صحبت تاكید كنید قصد شما از مطرح كردن موضوع رفع سوءتفاهم است و جدال های بیهوده راه به جایی نمی برد.
در این وضعیت و با طرح درست موضوع، همسرتان با دقت به مساله فكر كرده و با حوصله درباره آن صحبت می كند. باید یاد بگیریم كه مهم ترین مساله در ارتباط میان زن و شوهر این است كه چشم و گوشی برای دیدن و شنیدن مسایل یكدیگر داشته باشند. شرف، اخلاق و انسانیت زوجین به كار آید و زن و مرد بتوانند با صحبت و عدالت و انصاف به موضوع نگاه كنند. بكوشید ضمن طرح مساله، حرف هایتان را با زخم زبان، كنایه، تحقیر و تمسخر بیان نكنید زیرا وضع را از آنچه كه هست بدتر می كند. هرگز همسرتان را با دیگران مقایسه نكنید و چنانچه در هنگام گفت وگو خواست حرفی بزند مانعش نشوید گرچه برای حرف زدن شاید بهتر است آسیاب به نوبت باشد. سراپا گوش باشید. فرصت برای اظهارنظر به یكدیگر بدهید. با این رفتارتان ثابت می كنید او نیز حق و حقوق دارد همان طور كه شما! از طرفی همسر شما با حرف زدن تخلیه روانی می شود. وقتی گفته هایش تمام شد، آرامش و راحتی زیادی احساس خواهد كرد. مطمئن باشید كه خواهد گفت: «من هم حرفم را زدم» به این ترتیب امكان رسیدن به تفاهم فراهم می شود.
همیشه به یاد داشته باشید كه من و شما قرار است هنگام بروز اختلاف از خودمان بهترین خلق و خوی و از همسرمان بهترین های رفتار را ببینیم نه «بد» و «بدترین» را!
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید