پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

دیفنوکسیلات


دیفنوکسیلات
مطمئن هستم كه همه شما با نام دیفنوكسیلات آشنا هستید( نام‌های دیگر این دارو لونكسو لوموتیل است. از زمانی كه به خاطر دارم هر وقت در خانه ما یا هر یك از اطرافیانمان، كسی دچار اسهال می‌شد، از این دارو استفاده می‌كرد. آن زمان تصور می‌كردم كه این دارو دارویی كاملا بی‌عارضه و بی‌خطر است كه البته كاملاً اشتباه می‌كردم. آیا شما از خطرات و عوارض این دارو مطلع هستید؟ این دارو در خانواده شما نیز مثل خیلی از خانواده ها، مثل نقل و نبات مصرف می‌شود؟
قبل از هر چیز لازم است بدانید كه این دارو در مورد اسهال‌های حاد غیر اختصاصی به‌كار می‌رود و مكانیسم عمل آن كاهش حركات روده است. در واقع این دارو جزو داروهای مخدر است كه مصرف طولانی مدت و مقادیر بیش از حد درمانی آن موجب وابستگی جسمی به آن می‌شود، علاوه بر این سریعا نسبت به اثرات ضد اسهالی آن تحمل ایجاد می‌شود، به‌این معنی كه با قطع دارو، بیمار دچار اسهال شدید می‌شود. متاسفانه برخی افراد این دارو را به خاطر بعضی از اثرات زودگذر آن مورد سوء مصرف قرار می‌دهند. البته در بعضی از موارد هم ممكن است ابتدا دارو با نظر پزشك مورد تجویز قرار گیرد ولی مصرف طولانی یا غیرضروری و اكثرا افراطی آن سرانجام به اعتیاد فرد منجر می‌شود.
در صورت وجود تب بالا یا اسهال خونی، به هیچ عنوان نباید از دیفنوكسیلات استفاده شود. همچنین در اطفال كوچك‌تر از دو سال نیز نباید دیفنوكسیلات را استفاده كرد. دیفنوكسیلات موجب سرگیجه و خواب آلودگی می‌شود. احتیاط‌های لازم را در صورتی كه در حال رانندگی هستید و یا كارهایی انجام می‌دهید كه احتیاج به هوشیاری و دقت بالا‌ دارد باید به كار برد.
عوارض خطرناك دارو عبارت است از التهاب لوزالمعده، كند شدن تنفس، شوك (آنافیلاكسی.) این دارو نیاز به تجویز پزشك دارد و مصرف خودسرانه آن ممنوع است.‌

دكتر هانیه زائر رضایی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید