پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کاهش ۶۰ درصدی مرگ و میر سرخک در بچه‌ها


کاهش ۶۰ درصدی مرگ و میر سرخک در بچه‌ها
كارشناسان سازمان بهداشت جهانی با بیان یك خبر خوشحال كننده اظهار كردند كه مرگ و میر كودكان ناشی از سرخك به دلیل توجه جهانی به واكسیناسیون كودكان تا ۶۰ درصد كاهش یافته است .
این مطلب كه در نشریه لنست منتشر شده است نشان می‌دهد كه از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۵ جان هزاران هزار كودك نجات یافته است. در آفریقا كوشش‌هایی كه توسط ملل مختلف و آژانس‌های سلامت انجام شده است میزان مرگ و میر را تا سه چهارم كاهش داده است. اما كارشناسان بهداشتی هنوز بر این عقیده اند كه باید كوشش شود تا این بیماری به طور كلی ریشه‌كن شود.
كارشناسان سازمان بهداشت جهانی می‌گویند تسریع در روند برنامه‌های مهار بیماری سرخك از طریق افزایش مصون سازی در برابر این بیماری و انجام واكسیناسیون حتی برای كودكان دورافتاده‌ترین نقاط جهان كه با همكاری سازمان بهداشت جهانی،سازمان ملل و یونیسف انجام گرفته است، میزان مرگ و میرناشی از این بیماری را از ۸۷۳ هزار نفر در سال ۱۹۹۹ به ۳۴۵ هزار نفر در سال ۲۰۰۵ رسانده است.
سرخك قاتل كودكان در دنیای غرب نیست اما در كشورهای كمتر توسعه یافته، مرگ و میر ناشی از این بیماری زیاد است و كودكان در اثر عوارص ناشی این بیماری مانند التهاب مغز، ذات‌الریه و اسهال جان خود را از دست می‌دهند. بیشترین كاهش مرگ و میر كه به صورت ۷۵ درصد است مربوط به آفریقا بوده كه به چیزی در حدود ۱۲۶ هزار نفر رسیده است. واكسیناسیون بخشی از روند توسعه‌یافتگی در كشورهای صنعتی است اما در بسیاری از كشورهای در حال توسعه كه در آن‌ها دسترسی به واكسیناسیون به این سادگی ممكن نیست، بیماری‌های عفونی و ازجمله سرخك یك بیماری كشنده محسوب می‌شود. میزان كشندگی سرخك در كشورهای در حال توسعه ، معمولاً در حدود ۱ تا ۵ درصد است، اما در بعضی مناطق این میزان به ۱۰ تا ۳۰ درصد هم می‌رسد.
این درحالی است كه واكسن سرخك در همه كشورها در زمره رایج‌ترین و مهمترین واكسن‌ها محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر این واكسن در قالب یك واكسن سه گانه به نام MMR عرضه شده و از كودكان در برابر بیماری‌های سرخك، اوریون و سرخجه محافظت می‌كند.

مژگان كریمی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید