جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اوآر‌اس


اوآر‌اس
او آر اس یا ORS به معنی محلول خوراكی نمكی است كه تركیب خاصی از نمك است كه وقتی با اندازه مناسبی از آب مخلوط می‌شود، می‌تواند كم ‌آبی بدن را كه در اثر اسهال و از دست رفتن مایعات بعد از اسهال ایجاد می‌شود، از بین ببرد.
▪ ORS را از كجا تهیه كنیم؟
محلول ORS را معمولا در مراكز بهداشتی درمانی، داروخانه‌ها و گاهی سوپرماركت‌ها می‌توان تهیه كرد. برای تهیه محلول ORS در خانه یك بسته پودر ORS را در میزان مایعی كه روی بسته آن توصیه شده بریزید. توجه كنید كه آب باید كاملا تمیز و پاك و قابل خوردن باشد. مهم این است كه اندازه آب مناسب باشد چون مقدار بیشتری آب می‌تواند اسهال را بدتر كند. پودر ORS را فقط باید به آب اضافه كرد. هرگز به جای آب، شیر، سوپ مایع، آب میوه و یا مایعات دیگر اضافه نكنید، همچنین به پودر ORS شكر اضافه نكنید. به خوبی آن راهم بزنید و درون فنجان یا لیوان بریزید و به كودك بدهید. هرگز محلول ORS را درون بطری نریزید.
▪ چه مقدار ORS به كودك بدهیم؟
كودك را تشویق كنید تا جایی كه می‌تواند محلول را بخورد. كودك زیر دو سال لازم است تا حداقل یك چهارم تا نصف یك فنجان بزرگ محلول ORS را بعد از هر بار دفع مدفوع اسهالی بخورد. كودك در سن دو سالگی و یا بزرگ‌تر حداقل باید نصف تا تمام یك فنجان بزرگ را بعد از هر بار دفع اسهال بخورد. اسهال معمولا بعد از سه تا چهار روز خوب می‌شود. اگر بعد از یك هفته برطرف نشد حتما كودك را نزد پزشك ببرید.‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید