جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نکات مهم در خرید گوشت مرغ


نکات مهم در خرید گوشت مرغ
گوشت طیور از دسته گوشت‌های سفید محسوب می‌شود و از نظر ارزش غذایی نسبت به گوشت‌های قرمز كمبودی ندارد. گوشت طیور به علت دارا بودن نسوج نرم، سهل‌الهضم و از نظر غذایی خوشمزه‌تر و مناسب‌تر از سایر گوشت‌ها است. تقریبا به جز آنفولانزای مرغی، بیماری دیگری از مرغ به انسان منتقل نمی‌شود بنابراین اگر كنترل لازم در مراحل كشتار و پركنی و ذخیره‌سازی آن صورت گیرد، بهداشتی‌تر است.
گوشت مرغ را حتما از فروشگاه‌های معتبر بخرید و در موقع خرید حتما به بسته‌بندی و تاریخ انقضا و شرایط نگهداری آن توجه كنید.
بعضی از افراد سودجو در هنگام مریضی گله مرغ را به طور غیرقانونی اقدام به ذبح مرغ كرده و در مغازه‌های نامعتبر در بازار به فروش می‌رسانند، توجه داشته باشید كه به علت ذبح غیراستاندارد لاشه این مرغ‌ها اكثرا دارای نقاط خون‌مردگی و ضرب دیدگی بوده و به علت رعایت نكردن مسائل بهداشتی در حمل و نقل و ذخیره‌سازی دارای آلودگی‌های میكروبی است.
بعد اطمینان از معتبر بودن فروشگاه، به پوست لاشه مرغ دقت كنید. پوست لاشه باید به طور یكنواخت روی بدن كشیده شده و عاری از هر نوع پارگی، كوفتگی، رنگ پریدگی و علایم غیرطبیعی باشد. در اغلب نژادها رنگ پوست مرغ زرد كهربایی است. استخوان سینه مرغ باید كاملا مستقیم، بدون شكستگی و یا انحنای غیرعادی بوده و عضلات آن برجسته و سفت و محكم از زیر پوست مشخص باشند.
در هنگام خرید یا استفاده از گوشت مرغ حتما به رنگ ماهیچه ران‌ها و بقیه بدن نگاه كنید. ماهیچه‌های ران‌ها و اندام خلفی صورتی رنگ و گوشت بقیه بدن مخصوصا سینه سفید رنگ است. بنابراین رنگ‌های غیرعادی در گوشت نشانگر كهنگی و معایب دیگری از جمله بیماری‌ها و آلودگی ثانوی میكروبی است.
در مورد ران‌ها بعد از كندن پوست دقت كنید كه دارای خون‌ریزی‌های زیر پوستی نباشد و گوشت آن شفاف و صورتی رنگ به نظر برسد.
بوی گوشت سالم طبیعی و مطبوع است. از خرید گوشتی كه دارای بوی غیرطبیعی است خودداری كنید. همچنین بعد از پخت، گوشت مرغ باید خوش‌خوراك، خوش‌طعم و مطبوع باشد. توصیه دیگر درباره استفاده از جگر مرغ است. به علت استفاده بی‌رویه از واكسن‌ها و آنتی‌بیوتیك‌ها در پرورش صنعتی طیور و تجمع بازمانده دارویی آنها در كبد، مصرف جگر مرغ توصیه نمی‌شود و حتی‌الامكان به میزان كمتری از آن استفاده كنید. پوست طیور نیز منبعی برای این باقیمانده‌های دارویی است، بنابراین بهتر است پوست مرغ را كنده و سپس آن را طبخ كنید.

دكتر امیر رحیمی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید