جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

د - رگلیس D - Reglis


د - رگلیس D - Reglis
▪ اشكال داروئی:قرص ۶۵۰ میلی‌گرمی
▪ موارد مصرف:
د - رگلیس در زخم معده و اثنی عشر، گاستریت و گاسترالژی به‌كار می‌رود.
▪ اجزاء فرآورده:
هر قرص د - رگلیس حاوی ۳۸۰ میلی گرم عصاره شیرین بیان (Glycyrrhiza glabra) می‌باشد كه مقدار گلیسیریزین آن تا حد كمتر از %۳ كاهش داده شده است.
▪ مواد مؤثره:
فلاونوئید گلیكوزیدهائی نظیر لیكوئی رتین، ایزولیكوئی رتین و رامنولیكوئی رتین و مشتقات كومارین (هرنیارین).
▪ آثار فارماكولوژیك و مكانیسم اثر:
اثرات درمان كننده زخم معده و اثنی عشر این ٿرآورده مربوط به تركیبات ٿلاونوییدی گیاه شیرین بیان می‌باشد. كه احتمالا با تاثیر بر موكوس معده، سد موكوسی را نسبت به تاثیر اسید معده تقویت می‌نماید. به نظر می رسد این اثر مشابه كربنوكسولون بوده و با تداخل در سنتز پروستانویید معده موجب افزایش تولید موكوس و جریان خون مخاطی می‌گردد.
▪ موارد احتیاط:
عصاره تام شرین بیان به‌علت داشتن اثرات شبه مینرالوكورتیكوییدی سبب احتباس برگشت پذیر آب و سدیم شده، دفع پتاسیم را افزایش می‌دهد. عصاره د - گلیسیریزه شیرین بیان معمولا این اثرات را نداشته ولی توصیه می‌گردد این دارو در افرادی كه مشكلات قلبی - عروقی و یا فشار خون بالا دارند با احتیاط مصرف شود.
▪ مقدار مصرف:
۱) در زخم معده ۲ قرص، ۳ بار در روز میل شود.
۲) در زخم اثنی عشر این مقدار را می‌توان در صورت لزوم تا ۲ قرص، ۶ بار در روز افزایش داد.
▪ مصرف در حاملگی و شیردهی:
عصاره تام شیرین بیان دارای اثرات استروژنیك و استروئیدی بوده و باعث افزایش فشار خون در زمان بارداری و تحریك فعالیت رحم در حیوانات آزمایشگاهی می‌گردد كه این عارضه برای فرآورده‌های د - گلیسیریزینه شده كمتر مشاهده خواهد شد ولی مصرف این داروها در دوران حاملگی باید مورد توجه قرار گیرد.
منبع : روجین سایت مازندران


همچنین مشاهده کنید